torsdag 3 januari 2013

Årets första agilitytävling

Idag var det dags för årets första agilitytävling men inte bara det utan även vår första lagtävling och vår första innomhustävling. Det är på husdjursmässan och med det sagt en himla massa människor och andra djur.

Direkt där vi kom in stod det några kor och hästar som var väldigt intressanta. I övrigt hade inte så många kommit än så det var ganska lugnt men blev massor med människor senare på dagen.

Då vi inte har tränat någon agility på länge skulle det bli kul att se hur Tiffy var på och utanför banan. Hon är en riktig lite prinsessa som sköter sig så bra och villigt går in i buren och vilar.

Fösta loppet för dagen var ett individuellt hopplopp och vi startade sist. Det passar mig perfekt för då hinner jag lära mig banan ordentligt. Det var en klurig men rolig bana och Tiffy var väldigt duktig. Enda plumpen var vid en tunnel där jag trodde att hon gick in men när jag vände mig om kom hon ut igen. Där fick vi fel men annars så var loppet väldigt bra. Vi slutade på en 6:e plats.

Nästa lopp var lagloppet i hopp och vi startade som nr. 3. Mina lagkamrater hade tyvärr diskat sig så vi skulle inte få något resultat men det är ju bara att göra sitt bästa ändå. Början av banan var densamma så vid tunneln såg jag till att hon verkligen gick in. Tyvärr tappade jag bort min handling lite och det tog ett tag innan jag kom in i den igen och loppet började flyta på. När vi kom till mål var vi allafall nollade och vi fick 7:e bästa tid. Duktiga vi!


Nu blev det ganska lång väntan innan det var dags för lagloppet i agility. Här skulle det bli väldigt intressant och se hur kontaktfälten skulle gå. Det var en riktigt klurig bana, svåraste för dagen, men rolig. Efter en dag på mässan med mycket folk/ljud/eko var jag helt trött i huvudet och jag gissar att även Tiffy var lite trött. Lagets första hund diskade sig medan den andra kom i mål så nu behövde både vi och vår sista hund ta sig i mål (3 hundar räknas).

För vår del gick det ok ända till slalomen där hon gick ur en pinne för tidigt. Normalt brukar jag inte göra om slalomen utan diska oss och jag var nära på att göra det även nu men så kom jag på att det var lagtävlingen. Gjorde om slalomen och tog oss förbi några svårigheter innan det blev en miss och vi diskade oss på hinder 16 av 18. Jaja, även den sista hunden diskade sig så det gjorde inte så mycket. Imorgon är det dags för dag 2 så får vi se hur det går.

På söndag börjar ridhusträningen så till nästa tävling kanske vi blir riktigt farliga!

/Monica

1 kommentar:

Anonym sa...

Va kul att få börja tävlings säsongen så tidigt på året. Hejja hejja till er. Kram Anette