lördag 8 september 2012

Träningshelg

Helgen som var tillbringade vi på träningsläger i Rimbo. Det var träningsgruppen som redan i december bestämde att vi skulle åka iväg och tänk att det blev så. Tyvärr kunde inte alla följa med pga magsjuka. Vi som var där var jag, Nonne, Åsa, Camilla och Micke.

Vi möttes där redan på fredags kvällen. Som vanligt hittade jag inte riktigt utan var tvungen att ringa. Det visade sig sedan att när jag ringde var jag endast 200 meter från infarten så jag var inte vilse utan hade inte åkt tillräckligt långt. Efter att alla installerat sig skulle vi titta på det vi tidigare filmat. Tyvärr hade jag fått med mig fel kabel så vi kunde inte koppla videokameran till tvn så det blev filmtittning i litet format. Många skratt och träningsförslag blev det.

Trots massa regn började lördagen kl. 7.30 med spårläggning och efterföljande frukost. Alla gick med i de flesta spåren och hade efteråt ideer om hur nästa spår skulle vara. Rudolfs spår gick sådär. Det var väldigt snårigt och tät skog på en del ställen men han jobbade på bra och sökte av marken ordentligt men var inte så noga med apporterna. När alla spår var klara var alla genomblöta så det var skönt att det nästan var tid för lunch så att man hann torka.

Efter lunch fick Rudolf ett spår med massa apporter i och han dök ner på alla utom en. Precis före den  apporten tappade han bort sig så vi gick aldrig förbi den. Förutom det spårade han jättebra. Även de andra hundarna hade spårat bra.

När vi spårat klart var det dags för skojuppletande. Vi hade tagit med oss 3 saker var som vi satte poäng på. Ju högre poäng saken fick, desto svårare bedömde vi att det skulle vara att hämta. De saker vi hade var: barnstol, stor emaljkastrull, mindre kastrull, utvikt tumstock, kaffemått, glasburk, fylld 1,5 liters flaska, hoprullad pappåse, plastpåse, tandborste. De vi trodde skulle vara ganska lätta, tex tandborsten, var det ingen hund som hämtade.

Solklar vinnare blev Polka som lekt denna leken förut och visste precis vad som gällde. 2:a kom Orkan och delad 3:a blev Osca och Emil. När vi var klara hjälpte Åsa mig med att peppa Rudolf så han kom faktiskt in med alla saker. Nu ska jag börja träna på detta hemma i trädgården så ska det nog gå bättre nästa gång.

Under uppletandet var det faktiskt uppehåll i regnandet men när vi skulle grilla så började det igen så det blev lite blött att stå där ute men gott blev det allafall. En trevlig middag och kväll som inte slutade alltför sent. Under kvällen bestämde vi vem som skulle gå spår åt vem och var så det var redan klart när vi gick till sängs.

Söndagen började kl. 7.30 så då var vi ett gäng som gick ut i skogen. Jag la spår till Aivan och Osca eftersom jag idag hade två hundar som skulle få spåra. Micke la ett grässpår till Tiffy som inte låg så länge och det syntes att hon spårade men hon fattade nog inte att det var det hon skulle göra. apporterna struntade hon fullständigt i bla.

Nonne la ett spår till Rudolf men hon kom aldrig tillbaks så när det gått över en timme sedan hon gick kände vi att nu spårar vi upp henne. Det kunde ju faktiskt hänt någon olyckligt. Rudolf och jag gick först men som back-up var tanterna Polka och Kayo med eftersom de är säkra spårhundar. Rudolf gick på väldigt bra och höll en hög jämn fart så att de där bakom fick ropa till oss att sakta ner. Pinnar plockade han också så det var skönt att se att vi var i spåret. När han hittade slutpinnen tittade jag upp och då ser jag att Nonne reser på sig. Hon hade hamnat vid en sjö och ville inte förstöra spåret så hon satt och väntade på oss. Tur att det inte hänt något allvarligt! Rudolf spårade allafall fantastiskt bra så jag hoppas att det håller i sig till tävlingen.

Eftersom Polka nu spårat och Åsa började få ont i kroppen så fick Tiffy gå Polkas spår som Camilla lagt. Åh, så bra hon spårade. Vid föremålen (kampgrejer) stannade hon och nosade så det var lätt att se markeringarna. Nu ska vi hem och träna plocks-pinn med henne så kanske det blir en start i appellen i oktober. Måste ju träna lite lydnad också förstås.

Efter spåren körde vi uppletande och budföring och det märktes på uppletandet att Tiffy och Rudolf började bli lite trötta för ingen gjorde särskilt bra ifrån sig. Budföringen gick dock bra.

Nu var det dags för lunch och efter lunchen blev det platsliggning och lydnadsträning innan vi städade det sista i huset och sedan lämnade Jägarhyttan för det här året.

/Monica

PS. Då vi har en ny dator (MAC) som jag inte alls kommer överens med blir det inga bilder men det är ni ju vana vid. :-)

Inga kommentarer: