tisdag 11 september 2012

Helgen började bra...

men slutade sämre...

I söndags var det dags för mig och Rudolf att starta lägre klass spår. Han har ju spårat bra senaste tiden så jag var förväntansfull och fick spår nr. 6.

Efter lite väntetid var det dags för oss att spåra. Rudolf verkade ta upp spåret bra och gick på i bra fart och tog första vinkeln fint. Vi gick rätt länge (kändes det som) innan han kom in med en apport så jag fick bekräftat att vi var på rätt väg.

Någonstans efter denna apport bytte han till något/några andra spår och vi var vilse i skogen. När han spårat i ca 1 timme satte jag igång runkeeper (som jag glömde sätta på i starten) och då var vi mitt ute i ingenstans. Som tur var fanns det någon sorts väg på kartan som vi tog oss ut till och väl där kände jag faktiskt igen mig. Det visade sig att vi hade gått väldigt långt bort så jag gissar att Rudolf spårat närmre 5 km så spåra kan han allt. Nu gäller det bara att få honom att hålla sig på rätt spår.

Inget av de fyra Nynäsekipage som startade lägre klass lyckades bli uppflyttade så det är bara att träna vidare.

När jag åkte från tävlingen la jag ett appellspår till Tiffy som fick ligga ca 40 minuter. Det gick väl sådär men jag tror att bara vi spårar lite oftare så kommer hon snart komma på vad det är hon ska göra.

Senare på em stämde jag och Micke träff för att lägga nya spår till Rudolf och Emil. Det gick något bättre för båda men vi var inte helt nöjda.

I går la jag ett till appellspår till Tiffy och då gick det lite bättre. Ska bli spännande att se om det går ännu bättre på nästa spår. Rudolf fick endast träna lite hopp och kryp här hemma och det gick ok.

Ikväll hade snälla Micke lagt ett spår till Rudolf som var snitslat. Tur var väl det för fyra gånger gick han in på något annat spår. Nu fick jag ju chans att säga till honom att det inte var rätt så jag tror att vi ska fortsätta med snitslade spår några gånger.

Efter spåret åkte jag till klubben och körde igenom alla lkl moment utom apporteringen med Rudolf. Det gick rätt bra så nu gäller det bara att träna vidare och hoppas att man kommer med på någon tävling i år.

Även Tiffy fick träna lydnad idag eftersom vi ev. ska starta appellen i oktober. Hon är väldigt duktig den lilla tjejen och jag vet inte riktigt när och var hon lär sig allt. Som ni förstår så gick det rätt bra. Som genrep ska vi starta på KM den 22-23 september så då ser jag hur vi ligger till.

/Monica


Inga kommentarer: