måndag 28 maj 2012

Vallningstävlingsdebuten avklarad

Förra helgen var det dags för Tiffy och mig att debutera på vallningstävling. Jag hade köpt "runs" till anka och nöt på lördagen och anka på söndagen. Då nybörjarna alltid startar sist så hann jag med att både hjälpa till med tidtagning och kolla hur de mer erfarna ekipagen gjorde.

Till sist blev det vår tur och jag hade inga som helst förväningar eftersom vi inte tränat något på anka. Tiffy skötte sig jättebra och vi fick ankorna att gå igenom banan på ett ganska bra sätt. Efter ett tag var det dags för oss att gå in till tjurarna. Denna banan var lite svårare så det gick inte alls som jag ville men Tiffy jobbade väldigt bra. Vid prisutdelningen visade det sig att vi fått ihop tillräckligt många poäng på anka för att få ett "leg" och på nötet var vi bara 5 poäng ifrån.. Man behöver två "leg" för att bli uppflyttad till nästa klass.

På söndagen köpte jag till ett "run" på nöt eftersom det då var en lättare bana. Vi började även söndagen med ankorna. Det gick inte riktigt lika bra på söndagen men vi tog oss genom banan allafall. Vi startade som sista ekipage för dagen på nöt och jag tror att både de och Tiffy var trötta för tjurarna ville inte lämna sin "fålla" och Tiffy stoppade dem varje gång vi hade fått fart på dem så då gick det tillbaks tills startpunkten igen. Efter ett par försök insåg jag att vi inte skulle komma igenom banan så vi tog in dem i fållan igen för att få några poäng allafall.

På prisutdelningen var jag spänd på om det run vi hade på ankorna skulle räcka poängmässigt och det gjorde det så nästa gång vi tävlar på anka måste vi tävla en högre klass! På nötet visade det sig att det inte bara var oss det gick dåligt för så vi kom faktiskt 3:a. Nu måste vi träna vidare på att bl a få Tiffy att stanna kvar bakom djuren så kommer det gå ännu bättre nästa år.




/Monica

Inga kommentarer: