måndag 28 maj 2012

Lydnadstävling

Förra onsdagen var det dags att tävla lydnad igen. Jag var anmäld med Tiffy i kl 1 och Rudolf i kl 2. Senast jag tävlade lydnad var i oktober 2009 så det är rätt länge sedan.

Först ut var Tiffy och hon skötte sig med glans och var mestadels fokuserad på oss. På platsliggningen fick vi 10 men på tandvisningen endast 9 då hon var lite glad och hade svårt att sitta still hela tiden. Sedan blev det en kort väntan innan det blev nr. 3 och därmed vår tur. Som sagt så var hon mestadels fokuserad på oss så det kändes jättebra! Poängen blev enl. nedan:

Linförighet: 8,5
Läggande: 8
Inkallning: 9
Ställande: 8
Apportering: 10
Hopp: 10
Helhet: 9,5

Totalpoängen blev 180,5 och därmed kom vi 2:a. Med tanke på hur lite vi tränat är jag överlycklig över hur bra det gick!

Sen var det Rudolfs tur och vi drog startnummer 2 vilket visade sig vara mellan en schäfer och en svart hund. Rudolf är inte så förtjust i något av det. Typiskt!

När vi lämnat hundarna på platsliggningen och jag vände mig om så satt han redan. Han lade sig sen ner för att börja krypa och sen även ställa sig upp. När han förflyttat sig ca 4-5 meter låg han väldigt fint resten av tiden vilket ändå känns som ett framsteg. Nu ska här tränas platsliggning med både schäfer och svart/grå hundar. Skam den som ger sig!

Sen var det dags för lydnadsdelen och inte heller vi har tränat så mycket som vi borde gjort. Om det inte varit tävling hemma hade jag aldrig anmält mig. Mitt mål var att få bättre poäng än vad vi tidigare fått i kl 2 (81 poäng).

Fritt följ: 9
Läggande: 9
Inkallning: 8
Rutan: 10
Apportering: 8
Hopp: 7,5
Fjärr: 8
Helhet: 9

Detta gav en total på 138 poäng så om vi får till platsliggningen så har vi vårt första pris. Nu gäller det att vi tränar ordentligt för vi ska vara med i ett lag på Skärgårdscupen och då vill man ju inte skämma ut sig.



/Monica

1 kommentar:

Camilla Hj sa...

Ni är så duktiga! Idag såg platsliggningen på Rudolf riktigt bra ut, så detta ska ni nog få ordning på. / Kram Camilla R