onsdag 9 maj 2012

Tävling hela helgen

Förra helgen bestod av tävling både lördag och söndag.

Lördag
På lördagen var vi i Västerås på agilitytävling. Klockan ringde 04.30 så det blev en tidig morgon. Jag och Jenny samåkte och 05.30 gav vi oss iväg. När vi kom fram var det ca 45 minuter innan vår banvandring skulle börja så vi tog det lugnt och rastade hundarna.

Det var en bra agilitybana som flöt på bra men med någon liten svårighet. Vi startade som nummer 7 och nollade loppet. Nu blev det en lång väntan då det var nästan 80 starter. När alla kört så visade det sig att vi kom 4 av 74 startande och därmed lyckats knipa vår första agility pinne! YIPPEY!!

Nu blev det en ganska lång väntan innan eftermiddagens agilitylopp. I det loppet hade vi startnumer 62 och för första gången sedan vi börjat tävla kunde jag kolla på konkurrenterna och kanske få något uppslag hur jag skulle göra eller inte göra.

Något som var tydligt var hur man skulle göra efter den korta tunneln där hunden endast såg balansen några meter framåt men skulle vika av vänster mot ett hopphinder. Det gällde att när hunden gick in i tunneln göra den uppmärksam på var man själv var så att de skulle få till en bra vänstersväng. De som missade det fick en solklar disk då hunden gick upp på balansen.

Jag hade en ganska klar bild av hur jag skulle göra för att inte hamna i samma fälla som de flesta andra men när jag kom dit gjorde jag precis samma miss och därmed var vi diskade eftersom även Tiffy sprang upp på balansen. typiskt!

Söndag
Även på söndagen ringde klockan 04.30 men den här gången var det Dannes klocka för jag behövde inte gå upp förrän kl. 05.30. Danne var figurant på ett Working Test så dagen till ära fick jag ha hand om alla fyra hundarna. Kanske inte det bästa eftersom jag och Rudolf skulle tävla lägre klass spår.

Vid lottningen drog vi startnummer 9 (av 10) och vårt spår låg i Järflotta. Då Rudolf inte spårat så bra den senaste tiden och endast korta spår (200-300 meter) så hade jag inte så stora förhoppningar att vi skulle ta oss runt spåret.

Vid starten gick han ut bra i några meter innan han ringade tillbaks för att sedan börja tuffa på. Efter ett tag kom vi fram till en pinne som han glatt plockade upp till mig. Duktiga Rudolf, än så länge var vi kvar i spåret alltså. Vi spårade vidare och när han plockat 4 pinnar var jag så glad så det skulle inte spela någon roll om vi inte kom runt men det gjorde vi. Med oss fick vi 5 pinnar + slut. Betygen för spårupptaget blv 9 och 9,5 och 8 för spåret! Det trodde jag ALDRIG men chokladpralinen kan visst spåra. Det ska jag inte glömma!

När det var dags för lydnaden värmde jag upp honom ganska mycket och belönade med godis och han gick så himla bra linförighet. När det var vår tur och vi gick in på plan orkade han inte längre så med en katastrofal lydnad (med söta inslag) skulle det inte bli  någon uppflytt idag. På krypet slutade han krypa innan de 4 meter som ska vara och lade sig på sidan och tittade på mig.


Fram tills dess gjorde han ett fint kryp med några dk.


Vi nollade alla moment utom tre stycken. Nedan ett svårt återhopp som inte blev av.


När det var dags för budföringen (som gick på en raka förbi prispallen) hoppade han upp på plats 1 istället för att springa till mottagaren. Sötnos! Nu blir det till at träna långa spår med efterföljande lydnad för att få upp uthålligheten så att vi blir uppflyttade nästa tävling. Vi blev allafall godkända vilket jag verkligen inte trodde!

Kram

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk att era hundar alltid är så charmiga.Jag kunde inte låta bli att le när han la sig på sidan i krypet...nästan som om,nu räker det,vi vilar en stund ( har kort på det ). Hade jag sett att han hoppade upp på prispallen i budföringen hade jag gapskrattat...inget illa menat men fy fasiken vilken härlig hund du har.
Kram Anette
Kram Anette