onsdag 9 maj 2012

Vallningsmåndag, lydnadstisdag och agilityonsdag

Måndag
I måndags kväll var det dags för oss att valla igen. Det skulle bli kul att se hur Tiffy skulle bete sig eftersom det var rätt länge sedan vi träffade dessa får. En till sak som jag var nyfiken på var ifall hon skulle ha kvar de bra saker vi lärde oss på förra helgens vallning.?

Till en början var hon väldigt uppspelt och lyssnade inte riktigt på vad jag sade men efter ett par tillsägelser så skötte hon sig riktigt bra. Jag hade en skön känsla i kroppen när vi åkte därifrån.

Tisdag
Tisdagskväll betyder ju träningsgrupp. Det blev jag, Micke, Camilla och Danne på sidan av. Eftersom både jag och Micke ska tävla snart så ville vi bli genomropade i respektive klass. Det såg generellt ganska bra ut men såklart finns det lite att slipa på fram tills tävlingen. Bla. använder jag min vänstra axel ganska mycket och det är ju onödiga poängavdrag. Detta måste jag verkligen tänka på. Hundmässigt så måste jag träna hela programmet med Tiffy så att hon håller ihop även utan belöning. Med Rudolf är det stadgeträning som gäller och så ska jag försöka få honom att bli lite lugnare när han ser rutan. Med andra ord måste vi få till mycket träning med rutan på plan.

Onsdag
Ikväll blev det först en platsliggning med Rudolf som gick rätt bra (förutom att han åt gräs. Jag upplyste honom om att så gör man inte...sen låg han bra). Blev sedan kommenderad i lite ff som gick ok och sist tränade vi lite lägganden under gång då han har en tendens att inte lägga sig helt. Det är ju verkligen onödiga poäng som försvinner om han gör så på tävlingen.

Efter snabbträningen med Rudolf var det dags för Tiffy och agilityträning. Vi tränade idag mycket på svängar och lite klokare blev jag och jag hoppas att jag kommer ihåg det tills tävlingen på söndag. Mitt i agilityträningen hörde jag att Åsa x 2 skulle lägga en platsliggning så då passade jag på att vara med där. Tiffy låg väldigt bra men när det blev livat på agilityplan fick hon vääääldigt låååång hals.

Imorgon blir det en vilodag men på fredag ska träningsgruppen träffas och filma ett par moment som vi sen ska kolla på så att vi kan förbättra oss själva till tävlingen.

Kram

3 kommentarer:

Camilla R sa...

Åh, så roligt att få läsa en massa nya inlägg här! Jag hade tänkt att ringa dig och meddela att jag inte hann hem i tid till platsliggningen med skott på klubben ikväll, men min nya Iphone och jag är inte överens med varandra än. Kunde inte hitta ditt mobil.nr i den. Suck!
Ha det nu så bra! / Kram Camilla R

Anonym sa...

Vi har ingen filmkamera så tyvärr blir det ingen filmning på MT:t. Men min kamera ska med så bilder kommer det att bli. / Kram från Camilla R

hanne sa...

Hej
Kul att läsa lite ;)
men danne då varför bloggar inte han då ?