söndag 23 maj 2010

Träningsvecka

Onsdag Onsdagsträning på klubben. Tiffy fick träna på tandvisning och lite apportering. Tandvisningen går bättre och bättre så snart förstår hon nog att hon ska sitta kvar och inte hälsa på den som kommer fram. Apporteringen tar sig också. Hon tar apporten på kommando och håller kvar den tills jag säger "tack". Rudolf fick ligga platsliggning. Det gick finfint. Körde även lite fritt följ som vi tappat lite i eftersom vi inte tränat det på länge. Förhoppningsvis tar det inte lång stund inna vi är tillbaka igen. Torsdag Träning med träningsgruppen. Vi började med en platsliggning tillsammans med bouviererna. Rudolf ställde sig en gång men efter att jag lagt ner honom igen låg han kvar. Efter det tränade vi framförgående men han var mest intresserad av att äta det nyklippta gräset. Ingen focus där alltså... Tiffy fick träna på hopp och det verkar som hon förstår kommandot "hopp" nu. Iofs hoppar hon gärna även fast jag inte sagt något...allt för att få belöning. Hon fick också ligga "platsliggning" för sig själv medan de andra tränade. Det är hon bra på. Lördag Efter frukosten åkte jag och Tiffy till Anette för att hjälpa henne klippa klövarna på några får. När de bar klippta tog jag ut Tiffy lite så att hon fick kolla in fåren och jisses vad fokuserad hon var. Roligt! Kl. 10 hade vi stämt träff med spårgruppen. Det blev jag, Danne och Åsa med hundar. Danne gick ett spår till Polka, Åsa ett till Rudolf och jag ett till Gibson. Danne gick även ett spår till Tiffy. Medan vi väntade fikade vi och så vallade vi två korridorer med två föremål i varje och körde uppletande. Polka fick börja och det gick ok. Tiffy stog på tur och fick se när de gick ut och lade grejerna. Skickade henne sedan i den ena korridoren och oj vilken fart. Hon sprang en stund innan hon kopplade på nosen och hittade ett föremål som hon kom in med. Skickade ut henne i den andra korridoren och nu visste hon bättre vad hon skulle göra och kom in med ett föremål. Duktig tjej! Rudolf fick bara hämta ett föremål då han inte var focuserad. Vi får träna mer "valp-uppletande" med honom och mer regelbundet. Nu var det dags för spåren och först ut var jag och Rudolf, samtidigt som Danne och Gibson gick sitt. Åsa hade lagt ett spår med massa vinklar så att han skulle få anstränga sig lite och jag försöka lära mig läsa honom. Det gick ok. Vi tog oss till slutet (men som vanligt var han utanför spåret och nosade). Åsa tyckte också att han var svårläst men om vi fortsätter så här så löser det sig säkert för han kan ju spåra. För Polka gick det också ganska bra. Sist ut var Tiffy som kom runt men hade nosen väldigt lite i backen. Nästa gång jag spårar med henne ska vi inte göra något innan så får vi se om det går bättre. Jag gissar att hon var ganska trött. På kvällen var vi borta på middag. Söndag Idag har det verkligen varit tråkigt väder så vi har varit inne och städat. Hundarna har haft en riktigt tråkig dag men det kan ju inte vara kul jämt. Vi skickar ett STORT GRATTIS till Camilla och Orkan som idag tagit ett förstapris i lydnad kl. 1. Vad duktiga ni är! Nu är det snart dags för sängen. Kram kram

1 kommentar:

Camilla R sa...

TACK för Grattis-hälsningen!
Yes, ÄNTLIGEN! Nu slipper vi tandvisningen för nu är det klass II som gäller. Jippiiii!!!! // Kram från en mycket nöjd Camilla R och en trött Orkan