söndag 11 april 2010

Lydnadsdag på klubben

Idag var det lydnadsdag på klubben. Anette hade fixat några instruktörer som kunde hjälpa till med olika problem. Innan det började gick jag på skogsprommenad med Tiffy och Rudolf. Det var kul att se att allt som Tiffy lärde sig igår satt kvar idag. Hon hoppade upp på stora stenar och balanserade som aldrig förr. När lydnadsdagen började blev vi uppdelade i grupper med varsinn instruktör. Jag fick vara med i Ann-Sophies grupp. Vi började med att gå igenom vad var och en av oss ville ha hjälp med. För vår del ville jag ha hjälp att komma igång med vittringen och lite hjälp med platsliggningen. Efter genomgången gick vi ut och började jobba med hundarna. Vi tränade på att jag skulle belöna Rudolf när han låg "tungt" vilket han gjorde mest hela tiden. Efter det fick jag tips om att gömma vittringsapporten i högt gräs (under löv) för att han skulle koppla på nosen. Det är inget fel på hans nos inte. Han skötte sig jättebra. När vi tränat ca 1 timme var alla hundar i vår grupp ganska trötta så vi gick in och sammanfattade träningen. Efter lunchen (korvgrillning) blev de som ville genomropade i den klass man ville. Jag och Rudolf valde klass 2. Vi har ju inte tränat på hela vintern (nästan) så det skulle bli kul att se hur det skulle gå. Det gick fantastiskt bra. Han släppte i en sväng i fria följet, apporteringen kan få bättre fart och flyttade sig ca 5 cm framåt i fjärren, i övrigt fanns det inte så mycket att anmärka på. Efter att alla blivit genomropade var det dags för platsliggning. Jag var med på ettans platsliggning och det gick också jättebra. Rudolf låg lungt och säkert trots att en helt okänd hund låg bredvid. Det känns som vi är på rätt väg. Det var kul att vi var så många och några helt för mig nya ansikten var där och det var jättekul! Tack Anette (och intruktörerna) för en jättebra dag med härligt väder. Hoppas vi kan göra det snart igen. Kram Monica

Inga kommentarer: