lördag 23 januari 2010

Träning med Thomas Mohlin

Vår gästbok: http://www.olzzon.com/g/g.php?a=s&i=g21-00650-42 Idag hade spårgruppen bokat in Thomas Mohlin för att hjälpa oss med diverse olika "problem". Alla var med utom Danne som fick vara hemma med Gibson och Tiffy. Vid 12-tiden ringde Danne och berättade att Tiffy ätit upp ett halvt paket lakrisal som hon hämtat på köksbordet. Det skulle vara intressant att komma på henne någon gång men antagligen är hon alldeles för smart för att vi ska göra det. Vår dag med Thomas började med en frukostsamling där vi en och en fick berätta lite om oss själva och även vad vi ville ha hjälp med. Det var en massa olika önskemål men även en del där fler ville ha hjälp med samma sak. Jag hade tre saker som jag ville ha hjälp med, nämligen: *Att ha koll på Rudolf vid hundmöten *Platsliggning *Framförgående Vi började med att träna "stanna kvar" och om Rudolf lät eller reste sig skulle jag ingripa. Han var jätteduktig men några gånger fick jag tillfälle att "säga till honom". Efter några gånger slängde jag en vante på marken och även då skulle han sitta kvar. Första gången gick han upp men sedan gick det bra. Nästa steg var att Thomas knackade och kom och hälsade. Det klarade Rudolf galant då han satt fint kvar och tittade på mig. Nu var vi redo för ett hundmöte. Thomas tog ut sin malletik och det var inga problem. Rudolf gjorde ingen ansats att resa sig när de gick förbi. Efter detta tränade vi lite framförgående. Det är säkert minst 6 månader sedan vi gjorde det men han kom ihåg en del så det gick verkligen över förväntan. Nu var det lunchdags. Thomas hade gjort jättegoda pajer som vi åt samtidigt som vi snackade träning såklart. Efter lunch gjorde vi en platsliggning där Rudolf låg längst ut på ena kanten. Jag gick ifrån honom ca 5 meter och han låg lugnt och stilla kvar i ca 3 minuter. När dagen närmade sig slutet var det dags för ett nytt hundmöte. Denna gången med Thomas jättestora hund.
Jag satte Rudolf och sade "STANNA KVAR". Den här gången ställde han sig upp och blev stel så jag fick tillfälle att öva på mina nyinlärda kunskaper. Det kom ett litet morr från Rudolf men han lyssnade väldigt bra när jag sade till. Jag hoppas att det går lika bra i "skarpt läge" hemma i området. På kvällen har jag och Danne spelat Wii-golf och jag vann. Danne är lagom glad över det. :-) Vi hörs! Kram

Inga kommentarer: