tisdag 27 maj 2008

Lydnad klass 1 och 2

Ikväll körde jag igenom lydnadsklass 1 med Rudolf. Såklart är vi inte på lång väg klara men det var ändå skoj att se hur mycket han orkar träna. Med rätt sorts godis som muta fungerar det mesta. :-) Linförigheten är helt ok men ibland blir han för ivrig och pipgnäller. Vi går ju inte särskilt många steg och tränar vändningar. Vänstervändningarna är han en fena på. Läggandet har vi precis börjat träna så där behövs mycket hjälp. Inkallningen fungerar jättebra både på långt och kort avstånd. Dock har han börjat använda mig som vändstoppkloss så där får jag hjälpa till med handen nu. Ställandet är riktigt bra. Jag har iofs inte gått så många steg ifrån honom än men jag tror han står kvar ändå. Apporteringen fungerar ganska bra. Han tycker apportbocken är jätterolig och hämtar den gärna. Hoppet är det vi tränat minst. Där har han ännu inte förstått att han ska hoppa över om man inte kastar en godis. Skulle tro att det kommer gå ganska fort när vi börjar träna det mer kontinuerligt. Platsliggningen sparade vi till sist. Han ligger väldigt bra men så står jag ju bara ett par meter bort. Vårt mål (fast Rudolf vet ju förstås inte det) är att starta honom på KM som vi har i slutet av september. Får se om vi är klara och känner oss redo. ************************************************************ Lydnadsklass 2 Danne och Gibson ska ju tävla lydnadsklass 2 på lördag så både i går och ikväll har jag kommenderat dem. Det går ganska bra även fast Gibson är väldigt nosig. Vi har ju ofta stora problem med Gibson och alla tikar som finns på klubben. Han vill ju så gärna träffa dem på nära håll och när han inte får det åker nosen i backen och är näst intill omöjlig att få därifrån. :-( Ikväll fick vi till en riktigt bra inkallning med ställande. Vi har förut provat med rösten men idag använde Danne handtecken och då stannade han i princip direkt. Gibson kan alla moment men det är alltid ett som går mindre bra. Idag var det fria följet som var det sämsta...får se hur det går imorgon. Tills vi hörs igen! Kram M

Inga kommentarer: