söndag 27 april 2008

En del har hänt sedan...

....vi senast skrev här. Vad?

Förra helgen var vi på 50-års kalas hos min moster. Det är första gången på länge som alla vi kusiner träffas på kanske 7 år och jag tror mormor tyckte det var roligt. Speciellt som alla vi äldre bodde hos henne.



Där var det fortfarande mycket snö kvar och Giboson och Rudolf var som galna (mest Gibson). Vi vet ju sedan förut att Gibson ÄLSKAR snö. Rudolf däremot har nog inget emot den men verkar inte vara lika överlycklig som Gibson. Han ville mest (som vanligt) bara springa och jaga brorsan. Efter bilturen till Haparanda (110 mil enkel väg) kändes de här 70 milen som en barnlek.


Några få sekunder var de faktiskt stilla också...


Tisdag-torsdag förra veckan tillbringade jag med jobbet i Oslo. Vi fick den härliga nyheten att vi ska starta upp 1 september istället för 1 juni samt att vi nu ska hålla oss på hemmaplan (mestadels). Dessutom har de lagt in semester i planeringen så det blir 5 veckors semester för min del. :-) Jag har aldrig haft mer än 4 på raken så det blir skönt. Det känns bra att jag får vara hemma nu också eftersom Rudolf inte lyder mig lika bra när jag har varit borta så nu kan jag verkligen ta itu med det.

I tisdags kväll var Danne och Gibson på jaktlydnads kurs. De fick gå igenom grunderna, "linförighet" och "sitt kvar". Gibson hade skött sig bra och Danne var nöjd och tyckte det var roligt. Jag hoppas att det går lika bra nästa gång.

I lördags var vi på lydnadstävling i Skogås. Vi hade inget annat för oss och skulle kolla in Tage och Nancy. Det visade sig att även Carina och Dot var med så det var några att hejja på. Denna gången var det Carina och Dot som drog det längsta strået. De vann 1,5 poäng före Tage och Nancy. Båda fick första pris. Grattis till er!

För utom dem så debuterade Gibsons bror Hubba i lydnadsklass 1. Marie som äger honom hade inte sagt något till någon så det var kul att vi råkade vara där. De gjorde bra ifrån sig och fick ett andra pris men 142 poäng. På torsdag är det dags för dem igen. Lycka till!

På söndagen var det Golden dagen. Det är en dag som Stockholmssektionen anordnar 2 gånger per år där man får prova på lite allt möjligt samt att de har uppvisningar. Lena från Sangold (Gibsons uppfödare) var där och höll i apport träningen och såklart provade Danne och Gibson. Det är ganska länge sedan vi apporterade med honom och vi är ju vana vid att han smiter om han får chansen men han var riktigt duktig och sprang ut fort och hämtade dummyn och snabbt in till Danne igen. Nu börjar det snart bli läge att anmäla sig till en jaktkurs.
På kvällskvisten var vi till klubben och tränade lite. Danne och Gibson tränade rutan, fritt följ samt fjärrdirigeringen. Det gick väldigt bra. Sonja var imponerad över fjärren. Härligt jobbat Danne!

Jag och Rudolf tränade lite slalom och tunnel på agilityplanen samt fot, sitt stanna kvar och ligg stanna kvar. Vi provade även en lydnadsinkallning och det gick jättebra. Jag har även anmält honom till en utställning så nu är det bara dags att börja träna till det också. Jag är så stolt och nöjd över min lilla björn.


Ikväll var vi på klubben och tränade. Där var det full rulle med både en Grundlydnadskurs, Agilitykurs, Instruktörsutbildning samt två träningsgrupper. Trots alla människor hade vi gott om plats.

Danne tränade hopp och apportering samt platsliggning. För första gången fick Gibson ligga plats lös med andra hundar samt att Danne gick och gömde sig. Det gick väldigt bra. Ett litet pip och så kröp han ca 20 cm. Hoppet och apporteringen gick inte fullt lika bra eftersom det tydligen var massor med härliga dofter i gräset. Vi var på nedre planen där vi nästan aldrig tränar så det var bra övning i sig.

Även jag och Rudolf var med på platsliggningen. Jag stod ca 1,5 meter framför honom. Rudolf skötte sig JÄTTEBRA och låg i 3 minuter. Tyvärr gick han upp när vi gick tillbaka till hundarna och han såg Danne komma. Men det kan jag ju inte bli ledsen för. Vi tränade även lite sitt stanna kvar. Vi har det i läxa från valpkursen som vi går. Tyvärr har vi missat två gånger men jag tror att vi fixar det ändå. :-) Något som blir alltmer tydligt är att jag måste börja träna passivitet med Rudolf. Han blir ju helt till sig när någon annan får göra något skoj och inte han.
Ha det bra tills vi hörs igen!

Inga kommentarer: