tisdag 8 april 2008

Lördag, Söndag och Måndag

LÖRDAG

Lördagen började vi med att lägga spår till alla tre hundarna. Medan spåret låg passade vi på att köra budföring med Bjarne och Gibson. Det gick rätt bra för dem båda. Tyvärr hade vi ingen pistol så vi kunde inte skjuta.

Rudolf spårade ganska bra till en början tills han hittade vildsvinsbajs. Efter det letade han bara efter det. Jag fick dock in honom i spåret mot slutet så då gick det ok. Gibson hade ingen tursam dag i spåret. Han var med intresserad av andra dofter samt av att kissa och bajsa. För Bjarne gick det däremot galant.

Efter spåret gick vi tillbaka till klubben så att Jonas och Bjarne skulle kunna träna lite lydnad och skydd. Danne agerade både tävlingsledare och figurant. De ska tävla lägre klass skydd den 19 april.

Kolla in Danne. Jonas förklarar vad som kommer hända och hur Danne ska bete sig. Danne ser ut som han undrar över vad det är han tackat ja till?


Nåväl, det var väl inte så farligt...en Bjarne som står och skäller i munkorg...

Vad kommer hända nu? Är det för sent att ångra sig och lägga benen på ryggen?


Det var visst Bjarne som lade benen på min rygg...



Rudolf tyckte Bjarne var häftig i sin munkorg och ville också prova.



SÖNDAG

Söndagen började vi också med att lägga spår till alla tre. Medan vi väntade blev det en favorit i repris...budföring och platsliggning.



När spåret legat ca 30 minuter var det dags för mig och Rudolf att börja. Jag med mitt OTROLIGT dåliga lokalsinne glömde bort var jag börjat spåret och Rudolf var mer intresserad av att äta vildsvinsbajs än att försöka hitta ett spår som matte gått. Här verkar han faktiskt undra vad vi håller på med.




Jag fick tipset av Jonas att faktiskt marker ut min spårbörjan med en pinne el annat synligt. Undrar vad han menade med det???

När vi gått runt och med hjälp av Jonas hittat Rudolf slut var det så dags för Gibson att spåra. Idag var han lite mer med och spårade fint till och från.



Här har han hittat en apport och husse springer dit för att ta den.


Han missade en apport men fick med sig resten samt slut.

Även idag gick spåret bra för Bjarne. Efter det var det lydnad som gällde. Vid 12-tiden var Jonas tvungen att åka hem till Örebro. När vi ändå vinkade av dem passade vi på att ta lite kort på Rudolf när han blir kommenderad Ligg. Han är ju för söt.











På eftermiddagen följde jag med Anette ut och kollade på lamm. Jag har aldrig förut klappat lamm så det var en härlig upplevelse. De är ju för söta och jag fick några roliga bilder också.



MÅNDAG
På måndagskvällen var det träningstävling för apell kursen. Eftersom vi inte varit på klubben på länge (säkert) åkte vi dit för att kolla. Ann-Sophie var tävlingsledare (och kursledare) och sedan var det fem ekipage. Alla skötte sig jättebra och jag tror Danne och Gibson får se upp framöver. En sak jag konstaterat är att jag någon gång också vill gå kurs för Ann-Sophie. Oj vad hon är duktig och har många bra förslag.

Inga kommentarer: