söndag 13 april 2008

Valpkurs

Imorse var det dags för tävlingsledaraspiranternas praktiska prov. De skulle göra en tidsplan och kommendera lydnad. Alla fem blev godkända. Grattis till er! Rudolf och jag var på valpkurs idag. Vi var 10 stycken hundar av olika raser, bla malle, schäfer och pitbull. Vi började ute med att Pia och Catarina (kursledarna) kollade vaccinations intyg och registreringsbevis. När alla var kollade gick vi in och hade lite teori, för att sedan gå ut träna praktiskt. Pia och Catarina ville lära känna hundarna lite så vi fick gå fram till dem en och en så de kunde bedöma om det var sociala valpar och om de hade föremålsintresse, ägande och även om de följde sin ledare. När alla gjort det var det dags för inkallning. Samtliga valpar gjorde bra ifrån sig. Eftersom det regnade gick vi in och hade mer teori och fikade innan vi gick ut och fick tips på kontaktövningar. Något jag märkte idag i lervällingen var att Rudolf inte ville sätta sig. Det är inget jag lagt märke till förut så jag blev väldigt förvånad (med tanke på att han med glädje springer igenom alla lerplöar han ser). Jag och Rudolf har ju tränat en hel del kontaktövninger sedan vi hämtade hem honom så vi kände oss riktigt duktiga (trots att han inte ville sitta fot). Nästa gång är det valpkurs den 19/4 men jag kan varken då eller gången efter 22/4 men Pia skulle maila mig vilka läxor det var. Nästa gång skulle de träna på sitt stanna kvar och det har vi ju redan börjat på. De skulle även gå igenom NEJ träning med Camilla som hjälp. Det hade jag verkligen velat vara med på men det är ju inte så länge sedan Camilla tog sig an Gibson så jag kommer ihåg det mesta. Läxan vi fick idag var att ta reda på mer om rasen vi har samt fortsätta med kontaktövningarna. Vi har ju kommit en bit på väg och fick rådet att träna kontakten i nya miljöer. Stackars Gibson fick bara sitta i bilen hela dagen och kolla in alla andra hundar så när vi kom hem gick Danne och han på en långprommis. Efter det var både Rudolf och Gibson trötta killar och sov många timmar. När de vaknade lade jag ett spår till Rudolf och Danne tog med Gibson ut igen. Spåret lade jag på en gräsmatta i vårt område. Jag lät det ligga i 30 minuter och påvisade det inte. Han har spårat dåligt de senaste gångerna och idag precis när han hade börjat spåra kom grannen ut och hade fått en nysatack. Rudolf undrade vad det var och glömde bort spåret lite men hittade det igen och spårade till slutet. Fortsatt trevlig kväll!

Inga kommentarer: