lördag 25 februari 2012

Lördagsträning och skadad hund

I lördags morse träffades jag och Åsa F på klubben för att träna lite lydnad. Norton var också med så det blev maximal störningsträning. Vi började med en platsliggning för Rudolf och Aivan. Rudolf låg jättebra vilket käns skönt inför vårens tävlingar. Självklart måste vi träna det mycket mer men så här långt känns det allafall bra. Tränade sen apportering (både trä och metall), fritt följ med klicker med honom och det gick också ganska bra.

Tiffy fick även hon ligga en platsliggning som hon gjorde galant. Hon brukar ofta få träna på det när vi är på agilityträningarna. Svårigheten för henne kommer bli att jag står helt stilla i 2 minuter så det måste vi börja träna på ordentligt. Tränade även apportering med henne, både klass 1 och 2 (utan ingång) och det gick bra. Lite fritt följ blev det också och så länge det finns godis i handen går det bra. Det börjar bli dags att ta tag i detta moment ordentligt nu. Gjorde också ställande under gång med bollbelöning och det funkade jättebra.

Avslutningsvis la jag ut några föremål i linje för att se om hon fortfarande kommer ihåg att det finns saker att hitta om jag skickar ut henne och visst gjorde hon det. Duktig tjej!

Träningen avslutades med en gemensam promenad med Åsa & co där alla hundarna sprang och lekte så fint (även Polka). När vi var nästan tillbaks vid klubben såg jag plötsligt blod i snön och det visade sig att Rudolf skurit upp sporrdynan och fy så mycket det blödde. Vid bilen kollade Åsa hur det såg ut och gissade att det skulle behöva sys.

Det blev snabbt hem med Tiffy, lägga om förbandet på Rudolf och in till Bagis. När vi kom dit var det bara en före i kö så det borde inte ta så lång tid. När jag varit där i ca 5 minuter kom en sköterska och meddelade att de inte skulle ha tid att fixa detta idag så hon la om tassen och vi bestämde att vi skulle komma tillbaks imorgon.

Resten av dagen tillbringade jag mestadels i soffan tillsammans med stackars Rudolf. Om man ska se något positivt med denna dag så gick ju träningen väldigt bra allafall.

/Monica

Inga kommentarer: