söndag 12 februari 2012

Helgen

Lördag

Igår efter frukosten åkte jag till Friskis & Svettis och tränade en timme. Efter en snabb dusch när jag kom hem åkte vi upp till klubben och tränade lite. Där var redan Åsa och Milou så det blev även lite tjitttjatt.

Rudolf fick börja med apportering som var helt godkänd. Fria följet började jag om med och klickade när han gick i bra position. Han var väldigt taggad men jag hoppas att det lägger sig när vi nu kommer träna det mer regelbundet.

Tiffy fick hämta föremål som jag lagt ut på en linje på vägen för att hon ska lära sig att det finns föremål så länge som jag skickar henne. Nu sprang hon ut utan problem flera gånger men däremot böt hon föremål så nu får jag försvåra lite. Rudolf fick också göra detta och det gick super bra!

Lite läggande under gång fick Tiffy också träna på och efter att jag klickat lite hemma går det mycket bättre. Även apportering tränade vi på, både för klass 1 och 2. Avslutningsvis fick hon apportera Gibsons dummy.




Efter träningen åkte vi hem för en snabb lunch innan jag och Tiffy åkte vidare för att valla. Vallningen gick bitvis väldigt bra och lite mindre bra. Något som allafall kändes var att vi blivit bättre under helgen som vi var hos Peter. Nu gäller det bara att planera träningen så blir nog det jättebra.

På efter middagen kom Anette och Magnus över på fika och eftersom Danne var sugen på smörgåstårta så hade han gjort det och bjöd på. Jag hade bakat muffins som vi också åt. Efter lite samkväm åkte de hem till sig och vi tog det lugnt resten av kvällen.


Söndag

Även idag har det varit massor att göra. Före frukosten gjorde jag äppelmos. Efter frukost tog jag och Rudolf en prommenad i det härliga vädret.




Efter den var det dags för mig och Tiffy att åka på agilityträning. Idag tränade vi på att kunna skicka hunden framåt med driv på hindren och det gick väldigt bra. Förhoppningsvis har hon lärt sig att hon ska springa framåt när jag säger "fram". Efter träningen rastade jag av Tiffy innan jag fastnade med Jenny och Linda och prat om hundar.


När jag kollade på klockan var den redan 13.00 och jag som skulle träna 14.15. Slängde mig i bilen men kände då att jag inte orkade stressa så jag avbokade passet och åt lunch i lugn och ro när jag kom hem och vilade sen 30 minuter.

Vid 14.30 packade jag in hundar och apportbockar och begav mig till klubben där vi började med en härlig prommenad där Tiffy och Rudolf fick springa av sig på åkern medan jag och Gibson pulsade i sakta mak.

Sedan var det dags för träning med Rudolf. Började med apportering och då både trä och metall och det gick bra med båda. Det enda var att han tassade på apportbockarna så jag hoppas att det bara var tillfälligt för det brukar han inte göra. Övergick sedan till fritt följ som bitvis gick. Mitt i allt kommer en lös hund springande så då tappade han focus lite men det kom snabbt tillbaks när hunden försvunnit ur synhåll. Provade även kryp och det gick riktigt bra!

KL. 16 var det dags för köksmöte där vi kom fram till bra saker innan vi åkte därifrån kl. 17.30. En snabb middag (smörgåstårterester) innan jag skrev protokollet från mötet. När det var gjort blev tv-soffan min kompis. Jag har den ju för mig själv hela veckan då Danne åkt till Umeå för att jobba. På fredag kommer han hem med sin valp så det blir till att njuta av lugnet veckan som kommer.

/Monica

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej och super tack för jättegod eftermiddagsfika.De va mums.
Vi bjuder snart igen.Ha en bra arbetsvecka.
Mvh Anette och Magnus