fredag 26 augusti 2011

Lyckad lydnadsträning

Igår var första gången på länge som spårgruppen träffades och tränade lydnad (åtminstone känns det som länge). Det var jag, Micke, Camilla, A-S och så kom Åsa lite senare.

Vi började med en platsliggning där Tiffy var med. Hon låg ganska bra men efter 2 min kröp hon ett steg. Det går allafall framåt. Nu gäller det att få mängdträning på detta så det är tur att onsdagsträningarna börjar nästa vecka.

Efter platsliggningen blev blev A-S och Storma först ut och de blev kommenderade på några moment. Det såg väldigt bra ut. Härligt att se!

Nu var det min och Tiffys tur. Jag planerade redan på morgonen igår vad vi skulle träna. Duktig jag!

Tandvisning: Gick rätt bra. Ska träna vidare lite på detta så att hon verkligen sitter still.

Linförighet med kommendering: Tiffy var till en början väldigt ofokuserad men blev bättre mot slutet. Vi behöver verkligen träna mer med kommendering. Korkade jag hade tänkt belöna väldigt ofta men som alltid när jag blir kommenderat belönar jag inte alls. Detta MÅSTE jag verkligen bli mycket bättre på.

Inkallning: Tiffy ryckte lite innan jag kallade in men det tränar vi snabbt bort. Bra fart och bra avslut.

Sammanfattat så gick det rätt bra men mer träning behövs speciellt linförighet och med kommendering.

På väg till bilen provade jag en "rutan" från ca 2 meter och hon skuttar så glatt ett par skutt (in i rutan) för att sedan vända om och vänta på bollen. Vi får se hur detta utvecklar sig då hon inte gjort det ens 10 gånger än.

Med hundarna i bilen blev det Mickes tur. Han ska tävla till helgen och ville bli genomropad. Än är det inte riktigt klart men det kommer bli väldigt bra när det är klart.

Då Camilla och Orkan redan tränat igenom sina moment och det gick så bra så struntade hon i kommendering. Även de ska tävla till helgen. Lycka till till er båda!

Nu var det Rudolfs tur att träna och Camilla kommenderade.

Apportering: Tjuvade första gången men kom tillbaks när jag ropade. Kastade apporten igen och belönade när han satt kvar. Galopp ut och även på väg in då jag lockade med kamp. Ska nog fortsätta att locka mestadels av gångerna då han har ett helt ok ingång så den behöver vi inte träna så mycket.

Inkallning: Ställde sig när jag lämnade honom. Detta måste vi verkligen träna mycket på då han ofta gör så. Vid andra försöket gick det bra. Bra fart och bra avslut.

Inkallning med ställande: Detta har vi inte gjort på väääääääldigt länge men oj så bra det blev. Han satt kvar och väntade och stannade snabbt på handtecknet. Bra ingång också.

Fritt följ: Här har Rudolf börjat få en sån förväntan så han går något längre fram än vad jag vill. Nöta nöta.

Rutan: Detta är nog Rudolfs roligaste moment. Vi har inte gjort detta heller på vääääääldigt länge men han gör en perfekt 10. Hoppas det håller även på tävling. Provade även på längre avstånd och även det gick lysande.

Efter kommenderingen tränade jag vidare på sitt med honom. Det gick efter ett tag väldigt bra så han satt kvar när jag kastade kampbollen. Mycket träning på detta då vi inte vill han några tjuvningar eller att han ställer sig. Fick även tips av A-S hur vi ska förbättra krypet.

Tog ut Tiffy lite till och tränade vidare på linförigheten. Det går bättre och bättre men mycket träning med kommendering behövs fortfarande. Gjorde även några hopp som som alltid går bra. Det var en lyckad träningskväll som jag firade med ett glas rosé när jag kom hem.

Nu måste jag göra en riktigt bra träningsplanering för de kommande veckorna då jag anmält Tiffy och Rudolf till KM i både bruks och lydnad. Träna träna!

/Monica

Inga kommentarer: