tisdag 30 augusti 2011

Blandat

Vill börja med att skicka ett STORT GRATTIS till Camilla och Orkan som i lördags blev uppflyttade till högre klass spår!

Min lördag började med att lägga ett ängspår till Tiffy för att sedan gå på morgonprommenad medan det låg till sig. Jag hittade en lite ny väg där T & R fick springa av sig ordentligt. Några vattenpölar fanns det där jag hittade T liggandes vid ett tillfälle. Det har aldrig hänt förut! Den här sommaren har hon verkligen gått från badkruka till badbrud.

När vi kom tillbaks var det dags för T att spåra. När vi är på väg mot spåret ser vi Ts hundfavorit i området komma från det hållet. Jag släppte på henne på spåret och hon spårade med hög nos och troligtvis var det efter hunden Klas för det var verkligen inte i spåret jag gått. Hon hade inget som helst intresse av att spåra mig så nu måste vi spåra massor och på andra ställen än på åkern hemma (som är plöjd nu).

Efter detta följde lite lydnadsträning av R innan jag hoppade in i duschen. Det blev en snabbdusch men ändå blev jag försenad till den möhippa jag skulle vara på. De satt redan och åt när jag kom dit. Huvudpersonen Anna (en barndomskompis sedan 30 år) blev väldigt glad förvånad då jag kom eftersom vi sällan träffas. Tyvärr kunde jag bara vara med på lunchen men jag vet att de hade en väldigt rolig dag och natt.

Väl hemma igen bestämde jag träff med Åsa för att lägga spår i skogen. R fick ett på ca 600 meter och T ett på ca 400 meter. Medan de låg körde vi en uppletandekorridor. För Milou var det första gången och han var jätteduktig. Även för R & T gick det bra.

Spåret för R gick bra. Jag spårade i koppel och han höll sig väldigt bra i kärnan. Några få gånger avvek han men då stannade jag bara tills han var i kärnan igen. Som vanligt plockar han apporterna med glädje. Även vinklarna gick bättre än normalt.

T spårade den här gången men med väldigt högt huvud och dessutom markerar alla snitslar. Det måste bli många ängsspår innan KM (om två veckor) så att hon kommer ihåg hur man gör när man spårar för en gång i tiden var hon väldigt bra på det.

Efter spåret väntade en god middag hemma hos Å & M. Tack för en jättetrevlig kväll!

Söndagen tillbringades på klubbens agilitytävling. Efter tävlingen tränade jag lite lydnad med R och agility med T.

/Monica

1 kommentar:

Camilla R sa...

Tack för Grattis-hälsningen! Ja, som sagt ibland ska man har marginalerna på rätt sida och det hade vi VERKLIGEN denna gång. Hi, Hi, Hi
Vet du, Micke, den galningen, har redan anmält mig och O till ett högre spår!!! Så nu vill det till att börja träna in alla nya moment och ha dem hyfsat klara till o okt. /Kram Camilla R