onsdag 24 augusti 2011

Helgen och fram till igår

I lördags åkte Danne och Gibson iväg på en roadtrip uppåt i landet. De börjar med björnjakt i Dalarna och slutar med fågeljakt i Haparanda till helgen. På sin väg uppåt i landet ska Danne hinna jobba också. Kvar hemma är alltså jag, Rudolf och Tiffy.

Lördagens väder var inte det bästa utan regn mest hela dagen. För vår del var vi mest inne. På fm kokade jag plommonmarmelad som jag hoppas blev god. Annars var det mycket soffliggande under dagen. I uppehållen tränade vi lite i trädgården.

Söndagens väder var såååå mycket bättre och bjöd på sol. Jag började med att bada både Rudolf och Tiffy i lavendelschampo (som tydligen ska vara ganska bra mot fästingar). Åh så gott de luktade när det var klart.

Jag och Nonne hade stämt träff för att lägga ängsspår. Vi styrde kosan dit jag sett att det fanns fin stubbåker men tyvärr var det upptaget av Dannes jaktträningsgrupp. Vi fick ta en annan något uppväxt åker istället.

Medan spåren låg åkte vi till klubben och körde igenom lkl 1 med Osca och Tiffy medan Rudolf fick prova på lägre kl. Tiffy och Osca var jätteduktiga men för Rudolf gick det inte riktigt lika bra. Han var lite övertaggad så jag hoppas att det blir bättre ju mer vi är på klubben och tränar.

Efter ca 1 timme åkte vi tillbaks till spåren. Varken Osca eller Tiffy spårade jättebra men helt ok. Det behövs helt klart mer träning på äng. Efter spårningen åkte vi till Lövhagen för fika och snicksnack. Himla trevligt.

Senare på eftermiddagen mötte jag upp Åsa & Morgan K för att spåra i skog. Den här gången var det Rudolfs tur och hans spår blev 460 meter. Han spårade bra och så länge som jag har kort lina. Då kan han inte göra några utsvävningar och lukta på 1000 andra saker. Pinnarna plockade han upp precis som vanligt.

Efter spåret var jag ganska mör men åkte ändå upp till klubben och tränade framförbyten med Tiffy. Lite slalom och kontakthinder blev det som belöning också. När vi ändå var ute på vift svängde jag förbi Anettes får och tränade lite höger och vänster med Tiffy.

Efter detta blev det en simpel middag bestående av spagetti och ketchup och en mysig tv-kväll i soffan där vi alla tre somnade ganska tidigt.

Måndag innebar jobb för mig och dagis för hundarna, första dagen efter semestern. Det gick bra för oss båda. Kvällen blev lugn med endast en kvällsprommenad men jag tror att vi alla var nöjda över det för hundarna slocknade direkt när vi kom hem.

Tisdagskvällen tillbringades på klubben. Tiffy fick börja med att ligga platsliggning vilket gick ok ända tills hon såg Milou långt ner på planen. Då ställde hon sig och spanade så det var bara att lägga henne igen och sen låg hon bra. Efter platsliggningen tränade vi linförighet, inkallning, läggande och hopp. Allt gick bra och det känns så skönt att hon nu har mer fokus i linförigheten än hon haft tidigare.

Även Rudolf fick ligga en platsliggning och gjorde det bra. Vi tränade också apportering där han galopperade både ut och in så jag var nöjd. Gick även lite linförighet som efter en stund gick bra. Vi har inte tränat på just linförighet annat än när vi ska göra framförgående vilket han verkar tycka är roligt så han har alltid gått väldigt långt fram. Nu gäller det att nöta på även linförigheten så att den blir lika bra som det fria följet.

När båda hundarna var i bilen agerade jag tävlingsledare (och domare) till de som ska tävla idag. Kan ni tänka er att båda ekipagen fick full pott. :-)

När jag ändå var på klubben passade jag på att träna agility med Tiffy och då främst på framförbyten. Vi börjar fatta det där nu faktiskt.

Till sist fick både Rudolf och Tiffy springa budföring vilket de gladeligen gjorde. Både med Tiffy och Rudolf måste jag träna ingångar då de inte är så bra. Båda har för hög fart de sista meterna men löser det på helt olika sätt. Rudolf tvärbromsar och hoppar och vänder in till fot vilket ofta blir snett och något för långt ifrån medan Tiffy bromsar in för sent så att hon passerar med 1,5-2 meter innan hon kan vända och komma in och sätta sig. Det ska nog gå att lösa utan att farten blir sämre.

Ikväll är det tävling på klubben och vi önskar alla tävlande LYCKA TILL!

/Monica

Inga kommentarer: