lördag 21 augusti 2010

Lördagsspår

Imorse kl. 9 samlades jag, Nonne och Camilla för att lägga spår. Båda jag och Camilla ville lägga fältspår eftersom vi ska tävla appellen ganska snart. Nonne la ett i skogen till Osca och det gick bra för dem. Jag hade med mig rå kycklinglever som jag tänkte belöna med. Min tanke var få Rudolf mer triggad på spåret om han fick lever vid apporterna men ingen av dem var särskilt imponerad och hade säkerligen föredragit pizzakanter (som är en favorit). Rudolfs spår blev ett klassiskt u-spår som jag la på en äng där det går väldigt mycket vildsvin och till en början var han väldigt intresserad av deras bök och rullade sig i bajs. Den första vinkeln gick sådär men till slut kom han ihåg vad han skulle göra och spårade vidare. Den andra vinkeln gick superbra och även det "benet" spårade han fantastiskt. På två ställen var det mycket bök men han vred bara på huvudet snabbt och fortsatte sedan spåra till slutet. Alla tre apporterna tog han upp och kom in med så nu är det bara att få honom lite mer fokuserad på själva spåret. Kanske med pizzakanter vid apporterna? Camilla la ett spår till Orkan på en annan äng men hade sån otur att bonden kom med traktor och började plöja (eller vad det kan tänkas heta). Som tur var plöjde bonden inte exakt i spåret så det gick banska bra även med traktorstörning. Även Tiffy fick ett spår på en tredje äng. Dessvärre glömde jag markera var jag började men tänkte att jag nog skulle hitta tillbaka. Vissa av er som läser det här tvivlar säkert redan med tanke på det ni vet om mitt lokalsinne och visst har ni rätt. Jag hittade inte tillbaka till starten så Tiffy fick lång lina för att kanske hitta spåret. Det gick sådär. Även på denna äng hade det varit vildsvin och dessutom korsade en vit katt spåret precis innan vi skulle gå. Nästa spår till Tiffy blir i skog så att hon blir säker på vad hon ska göra. På kvällskvisten tog jag en prommenad med var och en av hundarna och passade på att träna lite samtidigt. Rudolf och Gibson fick träna linförighet och med Tiffy blev det lite ställande under gång. Nu är alla tre nöjda och trötta. Jag har också köpt nötlever som just nu står i ugnen. Gibson fick smaka lite på klubben idag och blev väldigt förtjust. Får se om det funkar bättre som belöning. Ha en fortsatt trevlig kväll. Imorgon kväll kommer husse hem igen. Yippey!! Kram

Inga kommentarer: