måndag 23 augusti 2010

Inte utan mina snitslar

Eftersom spåret gick så dåligt i lördags (speciellt Tiffys) så tänkte jag göra ett bättre försök igår. Stoppade in alla hundar i bilen och åkte till bommen vid klubben. Väl där gick jag ett spår till Rudolf på ca 200-300 meter, 4 vinklar, 4 kampgrejer och en slutpinne och Tiffy fick ett ca 100 metersspår med 1 vinkel och tre grejer. Nu när det blev skogsspår kunde jag ju snitsla dem och oj vad det är bra. Jag kom även ihåg att göra uppspark vid spårstart....vilken förbättring.... Medan spåren la till sig tog jag och hundarna en prommenad bakom bommen. Ovanför den långa backen tog de sig ett dopp i vattensamlingen och till och med Tiffy var i och badade magen. När vi kom tillbaks till bilen hade det gått ca 1 timme sedan jag la spåren tog jag med Tiffy och de nygjorda levergodisarna. Hon hittade spårstarten direkt och tuffade på bra i kärnan. Efter några 10-tals meter började hon lukta av vid sidan av spåret så för att hon inte skulle komma så långt ut kortade jag linan ganska ordentligt så jag gick ca 4 meter bakom. Vid första apporten (som jag visste ungefär var den låg pga snitslarna) stannade hon till och med lite uppmuntrande "får matte den" kom hon in med grejen så att vi kunde leka. Jag fick lov att hjälpa henne med detta vid alla apporter men i övrigt gick det väldigt bra. Jag skulle tro att nu när vi kommer spåra med henne mer regelbundet kommer hon säkert förstå ganska snart vad hon ska göra. Näst ut var så Rudolf som även han hittade spårstarten helt själv. Då jag vet hur han brukar spåra gick jag med lika kort lina med honom. Det är faktiskt rätt intressant att se att han fokuserar mer på spåret när han inte har möjligheten att kolla av allt utanför. Vid varje apport kampade vi och så fick han levergodiset vilket var väldigt uppskattat mycket bättre än rå kycklinglever. Vinklarna tog han bra men efter varje vinkel kollar han av på sidorna av spåret så vi har lite att jobba på. Efter spåren hämtade jag Tiffy och Gibson ur bilen och så gjorde jag en uppletandekorridor och lade ut tre föremål långt bak. Först skickade jag Tiffy som snabbt som en vessla sprang ut och hämtade ett föremål och kom in med. Skickade henne en gång till och det gick lika bra denna gång. Näst på tur var Rudolf som också fick två skick och han kom in med båda. Nu låg det ett föremål kvar och det var Gibsons tur. När han är mitt i korridoren och letar börjar det skälla massor uppe på vägen och självklart börjar även Tiffy och Rudolf skälla som besatta. Gibson letade vidare och brydde sig inte alls utan kom in med det sista föremålet. Vilken duktig hund! Efter detta åkte jag ner till klubben eftersom jag blivit inbjuden av Marie på fika, (god sockerkaka). Väl där fick Rudolf ligga en platsliggning där han inte gjorde en fena att gå upp trots att jag ibland gömde mig (dock lite pip). Nu var det dags för fika och det var gott. Efter fikat fick Tiffy ligga en platsliggning med Isak och Elvis. Precis när jag lämnat henne är det någon som skjuter ett skott men hon låg kvar ändå duktiga lilla tjejen. Hon har ju tidigare reagerat på skottljud på klubben (ingen annanstans) och igår blev det ganska många skott. Hon skötte sig jättebra. De syntes att hon var lite berörd men inte så mycket och det gick hela tiden att träna vidare. Vi fikade lite till (Tiffy fick vara med) och även då sköts det en hel del men det verkade som att hon vande sig lite vid ljudet. Det ska bli intressant att se hur hon beter sig nästa gång vi åker upp till klubben. Efter många timmar ute åkte vi hem och vilade alla fyra (välförtjänt) och sen blev det att jag städade innan husse skulle komma hem. Vill passa på att gratta Milou som blev 2:a bästa hane på utställning i E-tuna i lördags. Han är fin men inte lika fin som Rudolf. :-) Kram

Inga kommentarer: