tisdag 11 februari 2014

Vittring och lite fjärr

Efter min egen kvällsträning och hundarnas kvällspromenad blev det lite vittrings- och fjärrträning inne. Som vanligt var Rudolf först ut och jag började med två pinnar. Idag var det ingen tvekan om vilken som var rätt. Gjorde några gånger och lade till några pinnar för varje gång och han valde rätt hela tiden. Sista gången var det ca 10 pinnar och när han tog rätt även då slutade vi för den här gången. Jag höll mig från den där "bara en gång till" :-)

Sen var det Tiffys tur. Vi har inte tränat så mycket på detta och även hon fick börja med två pinnar vilket hon löste fint. Lade till en pinne och även nu gick det bra. körde med tre pinnar någon gång till innan jag lade till en fjärde pinne och alla gånger valde hon helt rätt och även här slutade vi medan det blev rätt.

Då framför allt Rudolf inte var helt nöjd så fortsatte jag med lite fjärr. Rudolf skötte sig ganska bra men tog ett litet steg framåt till stå och så var det förstås lite gnäll då han visste att belöningen var ostbollar. Snart är det dags för oss att träna detta ute med lite längre avstånd och kommendering (kanske redan imorgon när vi har träning med gruppen?)

Tiffy har inte alls fattat detta med fjärrdirigering. Jag har lyckats få till ett ok uppsitt på nära håll men läggandet är bedrövligt. Kanske det är så att belöningen inte varit tillräckligt bra? Hennes fria följ är verkligen inte vad det var innan vi började med agility. Uthålligheten finns inte så vi har lite att träna på innan vi kan börja titta efter appell och klass 2 tävlingar.

/Monica

Inga kommentarer: