måndag 17 februari 2014

Ännu en helg och en måndag...

...har passerat.

Träning har det blivit både för 2- och 4-benta.

Lördagen inleddes med ett pass agility i Haninge Hundhall för Tiffy och Saga. Killarna fick vara hemma och sova ett tag till. Träningen gick bra för oss alla fyra.

Hem och ut med Gibson och Rudolf på promenad innan jag åkte vidare till Puls och träning för att träna mig själv. Danne var lite krasslig och stannade hemma i soffan och kollade på OS.

Väl hemkommen städade och tvättade jag lite och satte jag upp nyinköpta gardiner. Danne lade under tiden ett viltspår (utan blod) till Rudolf och tränade med Saga. Efter någon timme gick vi spåret och han hade ganska bra drag i linan och avvek endast en gång från spåret. Kan det kanske vara så "enkelt "som att han saknar motivation i spåret?

Till middag fixade vi rotfrukter i ugn, helstekt fläskfilé och fetaoströra. Himla gott var det. Till dessert har jag fått tips från jobbet om att mixa frysta bär med vanilj kesella/kvarg så det testade jag och det var gott. Inte så tungt och mäktigt men man kände sig nöjd ändå.

******************************************************

På söndagen började jag med att besöka gymet för veckans femte och sista träningspass. Efter en dusch och andra frukost blev det en liten promenad innan det var dags att åka och träffa spårgruppen.

Åsa fick äran att gå Rudolfs spår och för att få lite mer motivation fick hon först leka lite med honom och bollen som sen skulle ligga som slut. Vi lade inga pinnar i spåret då jag nu bara vill att han ska få en bättre spårvilja. Jag gick ett spår till Aivan med några klurigheter i.

Efter ca en timmes liggetid gick jag och Rudolf iväg. Han spårade bra första biten men när vi kom till en bergskam ville han gå till vänster men jag visste att vi skulle åt höger (för jag hade gått Aivans spår åt det hållet). Jag hjälpte honom lite på traven och sedan spårade han bra igen. När vi var nästan framme vid slutet såg jag den gula bollen rakt fram men Rudolf vinklade vänster. Jag lät honom gå "fel"men tji på mig för han spårade rätt och hittade sin boll. Det andra gula var något annat som inte alls hörde till vårt spår. Tur att jag litade på honom, vilket jag borde göra oftare men det är inte så lätt när han ibland börjar spåra något annat.

Resultatet av spåret är allafall att han hade mer fokus på det än förra gången så nu forsätter vi med några såna här spår så får vi se om vi kommer tillbaks till våra forna spår då han alltid tog sig runt och alltid hittade alla pinnar.

Efter spårträffen åkte jag hem och la ett spår till Tiffy på åkern bakom huset. När jag hade gått ca halva spåret kommer en valp springandes med sin matte ropandes bakom, typiskt! Jag gick allafall klart spåret och gick sen in och åt lunch. Efter ca 40 minuter tog vi spåret och hon spårade bra första biten och hittade första pinnen. Hon spårade vidare och vinklade bra men missade andra pinnen (som jag lagt ut precis innan valpen kom springandes). Vid "valpstället" hade hon stora problem och nosade runt massor innan hon hittade tillbaka till spåret och hittade slutpinnen.

Jag hade inte tänkt mig ett sånt svårt spår att börja med men hon löste det ju ganska bra ändå. Vi spårar vidare och hoppas att det blir ett lättare spår nästa gång. Sen är det ju den där lydnaden som ska tränas in också....

Efter en kort vila var det bara att packa in Tiffy och mig själv i bilen för att åka till agilityträningen i ridhuset. Vi byggde upp en enkel bana där slalomen visade sig vara ganska svår så det tränade vi mycket på. Träningen i övrigt gick mycket bra.

Efter en hektisk dag var det skönt att tillbringa kvällen i soffan.

******************************************************

Måndag igen! Känns nästan som att det bara är måndagar. Imorse kändes det lite ljusare än vad det gjorde i fredags, trots att det bara var en massa moln på himlen.

Jobbdagen gick som vanligt väldigt fort och när vi kom hem var det fortfarande ljust så jag passade på att träna "rutan" med både Rudolf och Tiffy. Jag har gått tillbaka till att lägga en target bakom rutan eftersom Rudolf har börjat med att stanna vid främre högra konen (från mig sett). Nu nöter vi detta ett tag och hoppas att han snart vet var han ska placera sig.

Nu väntar jag på att Danne ska komma hem från sin hundträning på Gålö så att vi kan åka till gymet och riva av veckans första träningspass.

/Monica

Inga kommentarer: