onsdag 12 februari 2014

Onsdagsträning med spårgruppen

Till kvällens träning kom jag & Rudolf, Camilla & Orkan, Håkan & Dessie och Christel & Alice. Vi hade tänkt träna skott men eftersom det var en valpkurs så hoppade vi över det. Det finns ju en hel del annat att träna också.

Jag och Rudolf tränade för oss själva medan de andra hjälptes åt med kommendering. Vi började med rutan där han har börjat stanna innan rutan. Fortsatte med inkallning med ställande och fjärrdirigering. Körde även en del fritt följ där han idag gick något långt fram. Det kommer nog ge sig  när vi börjar nöta.

På inkallningen stannar han ok men tar ett steg om det tar för lång tid till nästa kommando/belöning. Här behövs massor med stadgeträning. Fjärren är det väl bara att nöta vidare på. Idag använder jag belöning bakom honom och han har en tendens att vrida sig vid varje skifte så att han vid slutet  ligger 45 grader närmre belöningen med nosen än när vi började. Såklart har jag inte varit konsekvent med hur han ska göra så jag får väl skylla mig själv. Om vi inte blivit bättre om någon vecka ska jag nog filma och be Ann-Kristiina om tips. :-)

Vi avslutade med en platsliggning där han idag inte behövde hålla hakan i marken och kan man tänka sig att jag inte hörde ett enda litet pip från honom.

Gemensamt för alla moment är att jag måste sätta upp någon sorts plan för hur vi ska träna för att kunna tävla i år och sedan hålla mig till den planen, åtminstone i några veckor tills jag vet att det fungerar. Jag måste också bli bättre på att belöna så att jag får upp farten för jag är ju himlans tråkig faktiskt.

Camilla och Orkan fick till riktigt fina framåtsändanden. Det ser ut som att det börjar lossna för dem nu. Roligt!! De andra har jag inte så mycket koll på men det brukar gå bra så det gjorde det säkert idag också.

Tack för en bra träning. Nu är vi på gång!!

/Monica

1 kommentar:

Camilla Hjort sa...

Tack själv för bra träning! Yes, nu är vi på gång och det är ju för väl för det tiden går så fort så snart är tävlingssäsongen för bruks också här!! Pirrigt och roligt på samma gång. / Kram från Camilla & Orkan