söndag 25 november 2012

2 x spår

Idag har Rudolf fått två spår. Jag la ett 9.30 och sen åkte vi för att träffa upp Åsa och Milou för att spåra tillsammans med dem. Vår plan var att spåra vid Trollsta men där var det redan massor med folk så vi åkte till ett annat ställe istället och där var vi själva.

Även idag gick jag spåret själv till Rudolf och hade kampsaker som apporter istället (och en ikea-råtta). Den första låg ca 10-15 meter in i spåret och sen var det olika långt mellan grejerna. När jag bara hade en grej kvar att lägga ut kom jag på att jag tappat råttan någonstans på vägen så det skulle bli kul att se om Rudolf skulle hitta den.

Spåren låg ca 50 minuter innan vi selade på började. Rudolf var med direkt från början men ville kolla av något ut till höger. Jag stoppade då linan och såg ett äpple. Nosen är det då inget fel på. När han insåg att han inte skulle få ta det så gick han tillbaks till spåret och spårade till första kampen. Efter lite bus och godis visade jag på spåret igen och så fortsatte vi hela spåret runt. JA han hittade råttan också. Jag kände mig väldigt nöjd över detta spår och jag tror att även Rudolf var ganska nöjd.

För Åsa och Milou hade det också gått bra och efter lite snack skildes vi åt och jag åkte hem och åt lunch. Efter lunch och lite vila för hundarna var det dags för det andra spåret som då legat 5 timmar. Jag kunde inte se någon skillnad på Rudolfs spårarbete utan han gick som han gjorde i det första spåret så tiden verkar inte spela så stor roll på hans spårning.

Ett tag framöver kommer jag nu ha kampgrejer i spåret så får vi se om han får upp spårlusten när det blir så roligt i spåren.

/Monica

1 kommentar:

Camilla Hjort sa...

Hejsan,
Så roligt att få läsa så mycket nytt här! Och så bra att du fick testa detta med den långa liggtiden, då kan du bocka av detta. Roligare saker i spåret verkar ju vara en hit. Då är det "bara" att byta ut dessa mot spårpinnar och därefter kampleksbus vid funnen apport. / Kram Camilla & Orkan