onsdag 30 mars 2011

Årets första...

Helgen har bestått av några "årets första".

*Hundfödelsedag
*Löp
*Spår
*Trimning
*Vallning

Lördag

09.30 var det samling för spårgruppen som idag skulle just spåra. Till samlingen kom Åsa, Thomas, A-S och jag. Tillsammans hade vi 7 spår att lägga.

Jag gick till Gibson, Quling och Storma. Efter lite fikasnack och leta pryl för Tiffy och Rudolf var det dags för mig att gå spåret med Gibson. Han är ju helt fantastisk på att spåra men struntar nästan helt i föremålen. Där har Danne något att jobba på.

Näst på tur var Rudolf som fick ett spår som Åsa lagt. Det började sååå bra ända fram till första föremålet men efter det hittade han inte spåret hur mycket han än letade. Det blev till att ringa Åsa (som  såklart undrade om vi gått vilse) så att hon fick komma och visa var hon gått. Med Åsas hjälp tog vi oss allafall till slutet (de sista 20 meterna spårade han klockrent) och kattmatsbelöningen. Till Rudolfs försvar var det inte så lättspårat då spåret mestadels gick på snö som tinat lite sedan spåret lagts (bortförklaring).

Sist ut var Tiffy som fick ett spår som Thomas lagt. Hon löste det så himla fint och om hon tappade spåret ringade hon snabbt in det innan hon tuffade vidare med nosen i backen. För hennes del spelade det visst ingen roll att det var tinad snö. Med Tiffy måste jag jobba upp intresset för föremålen så att hon kommer in med dem till mig.

Efter lunch och lite vila bar det iväg till Sorunda där Gibson och Rudolf blev lite trimmade av Åsa. Tack snälla för hjälpen och så snygga de blev!

Söndag

08.00 var det dags för agility i ridhuset för sista gången. Det skulle vara träningstävling men det var väldigt få som kom (5 st). Vi började med att bygga en klass 1 hoppbana.

När jag gick banvandringen kändes den ganska klurig men när vi körde den så var den ganska lätt. Hindren kom naturligt efter varandra. Tiffy var JÄTTEDUKTIG och hade koll på vilket hinder jag ville hon skulle ta. Sista gången vi körde visade jag knappt utan spran bara och hade fullt sjå att vara före henne vid åtminstone något hinder.

Redan kl. 9 åkte vi därifrån eftersom vi skulle till Enköping för årets första vallning hos snälla Linda. Då jag säkert skuklle bli hungrig tog jag med mig mjölk för att blanda en drink Modifast men...på vägen hände ett litet missöde så nästan all möjlk rann ur och in i min ena stövel (som shakern stod i). Jag kan väl säga att den luktar inte godis så det är bara att slänga dem. :-( Jag som trivts som fisken i vattnet i dem och använt dem hela vintern. 

Åter till vallningen...

Jag trodde att vi skulle valla i fårhuset men när vi kom fram visade det sig att det inte var någon snö kvar i hagen så vi vallade ute istället.

Vi började med att prova i den lilla hagen eftersom vi inte vallat alls på väldigt länge (5 månader). Det gick ganska bra men Tiffy låg lite för nära fåren till en början. Efter att jag fått henne att förstå  att hon måste hålla avstånd så gick det mycket bättre så vi kände oss redo för den stora hagen.

När vi släppte ut fåren i den stora hagen skyndade de sig ut i nästa hage och in i sitt fårhus så det var bara att bege sig dit och hämta dem. Tiffy vågade inte riktigt gå in själv i huset men när jag också gick in hade hon inga som helst problem att få ut dem ur huset och till hagen där vi skulle valla.

Väl tillbaka i rätt hage höll hon ett väldigt bra avstånd så jag kunde gå framåtvänd bara hålla lite koll på henne så att hon höll sig där bakom fåren. Jag passade på att ta fåren genom två enkelgrindar och en dubbel och även det gick hur bra som helst. Avslutade med att ta in fåren i den lilla hagen och stänga grinden. Jag är väldigt nöjd över hur Tiffy skötte sig, vilket var över förväntan.

Om ca 1 månad ska vi iväg på en vallningshelg som kenneln ordnat så det ska bli kul att se vad de tycker. Nästa steg tror jag blir att försöka lära in höger- och vänster-flankeringar (tror jag det heter. Jag har inte koll på vallningsspråket än). Efter ett par timmar i hagen åkte en väldigt nöjd Tiffy hem med en lika nöjd matte.

Väl hemma möttes jag av en glad Rudolf som också ville jobba. Det blev lite lydnadsträning för honom vilket gick helt ok. Jag känner att jag inte är helt fokuserad än men tiden går fort och jag har tänkt att vi ska starta appellen i maj så det gäller att ligga i. Jag har ju allafall en plan så det är en bit på väg.

Kram

Inga kommentarer: