söndag 14 mars 2010

Lördagsträning och middag

Igår var det träning med spårgruppen. Före samlingen tog Danne och jag en prommenad bakom bommen så att Tiffy skulle få springa av sig lite spring i benen. Oj vad hon springer och fort går det. Efter prommenaden samlades på klubben för att träna lite lydnad och uppletande. När vi kom dit var märkte vi att det även var en kurs så eftersom vi inte har några planer att träna på (snö) så tänkte vi åka ner till hamnen och träna där. Sagt och gjort vi åkte iväg men hade ingen större tur för vi tog oss inte in på parkeringen för dörren var igensnöad. Efter 40 minuters letande efter ny träningsplan var det bara att åka tillbaka till klubben igen. Vi visste att kursen skulle ta fika efter ca halva tiden så vi skulle nog komma tillbaka ungefär då. Många förvånade miner blev det när vi kom tillbaks. Väl tillbaka på klubben slängde jag ut åtta föremål bakom snövallarna för uppletande. Rudolf och jag började träna apportering. Idag hade jag med kokta kycklinghjärtan som belöning för att se om jag skulle få upp farten. Det fick jag. Idag gallopperade han både ut och in. En gång försökte han tjuva men då fick han vända tillbaks och sätta sig igen och vänta på kommando. Vi tränade också inkallning med ställande och läggande. Det är länge sedan vi gjorde det så jag är nöjd med hur det gick. Körde även rutan ett par gången men nu har han börjat dra till höger igen så där krävs mer träning. Efter dessa moment satte jag på honom det nya tjänstetecknet och gick bort till "uppletandet". Vi har inte tränat det på länge så jag var lite nyfiken på hur det skulle gå. Första skicket travade han ut och nosade en hel del på marken framför vallen. Jag tog något steg fram och då klättrade han upp och hämta de ett föremål som han kom in med. Nästa skick gick lite bättre och nu verkade det som att han fattade för de sista två skicken var riktigt bra. Jag hoppas verkligen att han har greppat det här nu om inte annat så ska vi träna det lite oftare allafall. Efter detta fick Tiffy komma ut lite. Även hennes nya tjänstetecken invigdes idag. Tiffy fick sitta ner medan jag kastade en vante som hamnade synligt på vallen. När jag släppte henne sprang hon dit direkt och tog den men ville inte komma in till mig på en gång med den. När jag visade hennes rosa kampgrej kom hon in direkt så att vi kunde kampa lite. Provade att skicka henne igen (då på ett av föremålen bakom vallen) och hon sprang ut, upp och över där jag visste att det låg föremål. Yes, hon har fattat det tänkte jag för att i nästa sekund se hur hon kommer tillbaka utan något i munnen. Efter lite pushning för att hon skulle ta det hon nosade på kom hon tillbaks och förbi tills jag visade den lilla rosa igen. Två skick fick räcka för henne idag men jag ska verkligen träna på detta mer än vad vi gjort hittills. ******************************************************** På kvällen var det middag tillsammans med Anette och Magnus så efter lunchen var det bara att börja städa och förbereda maten. Middagen bestod av Toast Skagen, Helstekt fläskfilé med whiskeysås och Baileyscreme brulé. Det var jättegott och som vanligt hade vi himla trevligt. Hundarna visade sig från sin bästa sida och skulle vara nära och mysa hela tiden... Tack för en trevlig kväll! Kram

Inga kommentarer: