lördag 13 februari 2010

Blandat

Gästboken: http://www.olzzon.com/g/g.php?a=s&i=g21-00650-42 I veckan har vi bara tränat lite inne. Rudolf har fått träna apportering och fjärr dirigering. I apporteringen har jag fått till att han håller fast apporten (både metall och trä) tills jag säger tack och då även fast jag håller i den. Det känns jättekul nu ska vi bara få till farten ut och in och så tjuvandet förstås. När det gäller fjärren har jag börjat lägga in stå också. När jag står på nära håll är det inget problem men så fort jag backar några steg så tar han också några. Jag provade då att lägga belöningen bakom honom och då kan jag backa några steg utan att han går framåt. Gibson har fått träna fjärren på samma sätt och det går också rätt bra. Tiffy har fått träna apportering, sitt, ligg och stå. I apporteringen har vi kommit så långt att hon plockar upp apporten (både trä och metall), kan gå några steg och hon håller kvar den tills jag säger tack (även fast jag också håller i den). Sitt och ligg kan hon väldigt bra i vissa situationer (maten) men mindre bra i andra (tex ute och speciellt ligg). Vi har även börjat med stå. I onsdags var Ann-Marie Folkesson från SBK med på klubbens instruktörsmöte. Hon berättade om den nya kursen SBK har på förslag. Kursen handlar i korthet om att man lär sin hund sitt stanna kvar, ligg stanna kvar, inkallning och gå fint i koppel under alla situationer man kan ställas inför. Kursen är tänkt att vara uppdelad i olika moduler så om man bara vill lära hunden sitt stanna kvar så går man bara den modulen. Jag tycker upplägget är riktigt bra. Tyvärr var det inte så många instruktörer som kunde komma vilket var synd då det var riktigt intressant att lyssna på. *************************************************************** Idag har vi varit på den andra förträffen inför räddningshundsutbildningen. Danne och Gibson följde också med så det var skoj. Vi började med att en av instruktörerna lekte med en hund i taget. Det gick bra för både Gibson och Tiffy. Nästa station var en vindmarkering där hunden skulle känna av figuranten och springa dit. Gibson hade spårat mestadels men när han väl fick vittringen så drog han snabbt till figuranten och blev överlycklig. Tiffy vindade ganska snabbt in figuranten men vågade inte gå dit. Figuranten kom då fram och lekte med henne lite och gick sedan och gömde sig igen medan jag och Tiffy gick bort en liten bit för att börja om igen. Den här gången såg man tydligt att hon kände figuranten och sprang snabbt åt det hållet men inte heller den här gången vågade hon sig ända fram förrän jag också gick ditt och klappade lite. Då blev hon jättesocial och efter att figuranten gett henne lite godis ville hon knappt gå därifrån. Efter en liten paus i bilen var det dags för lite miljöträning i form av balansering på metallföremål, klättra i betong rester och gå över en pressening. Både Gibson och Tiffy tyckte det var läskigt att balansera men annars så var de jätteduktiga. Med lite träning tror jag inte att de kommer ha några balanssvårigheter. Idag var det en till aussie med. Det var också en tik som är 6 månader och vilken skillnad i storlek. Tiffy är verkligen liten... Nästa träff är om en vecka så vi ska försöka hinna träna lite innan dess. När vi åkte från träffen åkte vi först förbi Granngården och köpte ett nytt täcke till Tiffy. Det hon har idag har blivit alldeles för kort. Vi hittade ett som satt perfekt. Från Granngården gick resan vidare till Nynäs där vi köpte dessa goda semlor. Snart är det dags för en snöpromenad medan det är ljust ute. Imorgon ska vi träffa spårgruppen och träna lite lydnad och sen är det årsmöte på klubben. Kram kram

2 kommentarer:

Camilla R sa...

Åh, Müllers semlor! De är det absolut godaste semlor jag smakat!!
Ses i morgon. // Kram Camilla R

Anonym sa...

Kul att det går bra på räddningshundsutbildningen, misstänkte att det var ni som låg bakom mig, och svängde av vid Vårsta. Var själv på väg mot Nykvarn.

M.v.h

Magnus