lördag 25 oktober 2008

Spår och lydnad

Idag var vi iväg och spårade på morgonen (med Danne och Gibsons spårgrupp). Åsa gick ett spår till Rudolf med 10 apporter. Han har slutat plocka upp apporterna så jag ville träna honom på det men såklart borde jag ha tränat på det utanför spåret istället. Han spårar allafall ganska bra så när matte får ändan ur med plockträningen kommer det gå som en dans. Efter det åkte vi till Haninge BK för att träna lydnad tillsammans med Dannes träningsgrupp (Danne, Nonne, Berra, Catharina, Camilla och Pia). Vi band upp alla hundarna på sidan av planen och jag tyckte Rudolf skötte sig riktigt bra. Han var ganska lugn (men tog såklart chansen att äta upp halva skogen) och pep nästan inte alls. Jag passade på att träna honom på att sitta när jag kommer fram och det gick ganska bra. När det var vår tur passade jag på att köra igenom lydnadsklass 1 (förutom hoppet). Camilla kommenderade oss och jag tyckte det kändes ganska bra. Vi har ju faktiskt inte tränat så himla mycket de senaste veckorna. Linförighet: Vi hade bra kontakt mesta delen men förlorade den ett par gånger. Först när Camilla kommenderade mig vänster om marsch, vilket ledde mig rakt mot dem (ca 5 meter bort) och sedan när jag såg en Rottis komma på promenade med sin matte. Camilla frågade mig vad jag hade tänkt när jag såg dem och jag tänkte i mitt stilla sinne "attans, nu kommer det en hund därborta som Rudolf kommer bli intresserad av". Camilla tyckte att det var väldigt uppenbart att Rudolf hade blivit påverkad av att jag blev osäker. Jag borde lita på att han vill jobba tillsammans med mig. Läggande: Läggandet kändes väldigt bra. Såg när jag gick tillbaka att han låg något snett. Dessutom satte han sig när Camilla kommenderade så det får vi jobba mer på. Inkallning: Idag gick jag ca 3 meter från honom och ingången var (som vanligt) väldigt bra. Det ska bli kul att se om han har kvar farten när han får springa. Ställande: I ställandet tog han visst ett steg extra så det får jag försöka jobba bort. Apportering: Apporteringen gick bra. Jag behöver dock öva på att han sitter och tittar på mig när han håller fast den. Idag småtuggade han också ett par gånger så det måste jag få bort. Hopp: Hoppet avstod vi. Vi kom hem ca 16 så både vi och killarna var rätt trötta efter en hel dag ute i blåsten. Tack alla för en trevlig dag.

Inga kommentarer: