tisdag 1 mars 2011

Så var det då 1 mars

Oj så fort tiden går. Redan 1 mars och förhoppningsvis blir det lite varmare nu så att snön kan smälta bort i lagom takt. Vad har då hänt sedan senast? I fredags var Jimmy och Helene över på middag. En trevlig kväll med mycket hundsnack såklart. När de åkt hem tränade jag lite inne med Tiffy och Rudolf. På lördagen åkte Danne och Gibson iväg på kurs med bilen så jag, Rudolf och Tiffy tog en promenad upp till klubben där träningsgruppen skulle träna kl. 10. Dagen till ära blev det vi samt Micke och Camilla. Vi började med en platsliggning och eftersom jag inte hade någon bil att sätta hundarna i så fick Tiffy ligga på ena sidan medan Rudolf fick vara med i den "riktiga" platsliggningen på andra sidan. Rudolf var så avslappnad och låg med hakan i marken hela tiden även fast jag ibland gick och belönade Tiffy som också låg väldigt bra. Tänk om detta kunde hålla i sig så skulle jag och Rudolf snart kunna tävla. Efter platsliggningen fick Rudolf börja. Vi körde apportering som gick helt ok, läggande under gång går nog inte att förbättra så mycket. Provade inkallning med ställande som vi inte gjort på länge. Rudolf vet vad han ska göra men det syntes att det var väldigt halt så han tog det rätt lugnt. Gjorde även fjärren och där finns inte heller så mycket att förbättra. Det som vi måste träna mycket på är ryckningar och tjuvstarter. Vi är på gång! Näst på tur, Tiffy. Vi började med tandvisning som idag gick bra. Får träna lite mer så att hon sitter still när domaren kommer fram för nu vill hon gärna hälsa. Provade lite linförighet med kommando. Detta är något vi knappt har tränat på och jag hade godis i handen först, vilket blev konstigt då Tiffy gärna ville ha det. När jag stoppade undan godiset gick det mycket bättre. Apporteringen gick finfint. Körde även inkallning och hopp. Även Tiffy sitter och rycker och tjuvar så det blir lite samma träning för dem båda till helgen. Efter en ganska snabb träning (2 timmar) tog vi promenaden hem igen för att äta lunch och städa lite för på kvällen hade vi Å & M på middag. Tack för en trevlig kväll! Söndag morgon startade med agilityträning i ridhuset kl. 08.00 (precis som vanligt). Då ingen av de som normalt har banor med sig kom så byggde vi två egna banor som blev otroligt roliga. Tiffy var JÄTTEDUKTIG och även jag placerade mig oftast ganska bra. Det var en väldigt snabb agilitybana där jag fick springa mycket och oj vad jobbigt det var. Gungan var med i den banan och hon börjar bli väldigt duktig på den. Hon är dock väldigt försiktig när hon kommer upp till mitten men det gör ju verkligen inget. Då jag skulle åka på 75-års kalas så hann vi bara träna till 9 för sen var det hem, äta lunch (pannkaka) och duscha och göra sig i ordning innan kalaset i Norrtälje. Det var min faster som fyllde år och jag har inte träffat henne (eller mina kusiner) på 6 år och min bror har inte träffat dem på 8 år så det var kul att överraska dem. Tyvärr saknade vi en kusin och ett kusinbarn, annars träffade vi hela släkten på pappas sida. På kvällen tränade jag lite med hundarna medan Danne var på innebandy. Våra hundar (speciellt Gibson) är helt galna i pannkaka och de hade tur så att det blev några över efter lunchen. Med Gibson nötte vi kryp och det går väldigt sakta framåt. Även Rudolf fick träna lite kryp och även fjärrdirigering. Krypet går, som för Gibson väldigt sakta framåt, men fjärren går väldigt bra. Här lägger jag belöning bakom honom så han håller sig på stället i alla skiften. Med Tiffy blev det fotposition, vändningar och ställanden. Vid ställandet tar hon några steg 2-3 och står sedan bra tills jag återgår och är 1 meter från henne. Då flyttar hon bakbenen. Här får vi träna vidare. Fotpostitionen blir bättre och bättre, vänster vändningarna är bra men höger lite sämre. Igår tog vi oss en prommis bakom bommen direkt efter jobbet. Det är så skönt nu när det fortfarande är lite ljust ute fast klockan närmar sig 17.30. När vi kom tillbaks till bilen var det dock mörkt. Efter en snabb middag för mig åkte jag och tränade mig själv på Friskis & Svettis och när jag kom hem igen blev det lite träning för hundarna innan jag var tvungen att jobba lite. Ha en bra dag!

1 kommentar:

Camilla R sa...

Oj, som du ligger i och tränar nu - KANON ju! Kommer bli superbra tills tävlingsäsongen startar. / Kram Camilla R