måndag 14 mars 2011

Härlig helg

Lördag I lördags var det ingen från träningsgruppen som kunde träna så då passade vi på att vara hundvakt åt Åsas valp Aivan istället. Åsa lämnade honom hos oss vid 8 på morgonen och precis som väntat blev det en hel del bus precis när han kom. Vi tänkte att vi skulle ta oss en promenad på skaren man oj vad vi hade fel. Ungefär var tredje steg åkte vi ner till knäna så vi gick en sväng (1,5 timme) i skogen istället. När vi kom hem vilade hundarna lite innan det var dags för Aivan att få lunch. Det var tur att Åsa ringde för att kolla hur det gick för annars hade vi nog glömt att ge honom lunch. Efter lunchvilan blev det bus på baksidan för Aivan och Tiffy. Framåt eftermiddagen tog vi en tur till skogen igen men den här gången hann vi inte så långt innan Åsa ringde och sa att hon var på väg att hämta Aivan. Våra hundar var rätt trötta efter en dag med Aivan och jag hoppas att han också var lite trött allafall. Söndag Söndagen började som vanligt med agilityträning för Tiffy och mig. Dagens hoppbana var riktigt svår och det gällde verkligen att ha en hund som följde handen. Det gick bättre för oss mot slutet så det var allafall kul. Agilitybanan gick mycket bättre och hon följde mig riktigt bra. När vi kom hem var det dags för Danne och Gibson att åka iväg på jaktkurs tillsammans med Thomas och Quling. Jag passade på att träna lite med Rudolf på altanen innan jag åt lunch för att sedan ta bilen för att gå en prommenad bakom bommen. Dessvärre stod det redan en bil där så vi åkte vidare och parkerade vid klubben och gick "rastningsvägen" istället. Jag tog med mig ett par saker och gick till uppletanderutan där det fortfarande var snö men bara ca 20 cm. Satte Rudolf och Tiffy ner och begav mig ut i rutan för att lägga ut föremålen. Skickade sen Rudolf först och han skötte sig riktigt bra och kom in med båda föremålen. Gick ut med dem igen och skickade Tiffy som även hon hämtade in båda två. Efter lite "uppletande" gick vi vidare i skogen och hittade fallna träd som de fick balansera på. Rudolf tycker verkligen det är ROLIGT och går fram och tillbaks. Det är nästan svårt att få honom att hoppa av från trädet. Sötnos! Tiffy tyckte det var lite läskigt (vilket är konstigt för agilityhindren har hon inga som helst problem med) men med lite muta och vänta ut så gick även hon fram och tillbaks. De fick även krypa under stammar och hoppa upp på stenar. När vi var på väg tillbaks till bilen börjar Tiffy skälla och drar iväg och efter far Rudolf. Jag hann se att Håkan och Quenya kom gående på vägen. Jag ropade in Tiffy och Rudolf och de kom tillbaks innan de hann fram till dem. Jag har ju efterfrågat träning av just det här slaget så det var jätteskoj att de lyssnade och kom tillbaks till mig. Nu var det ju dessutom "skarpt läge" och förhoppningsvis inte bara tur. Jag hoppas att vi kan få till någon träning av detta då jag tror att fler än jag skulle vilja träna på det. Danne och Gibson kom hem senare på kvällen och alla hundarna var väldigt trötta så det blev ingen mer lång prommenad den dan. Kram på er

1 kommentar:

Anonym sa...

Supertack för hjälpen med Aivan! Han var jättetrött på kvällen vilket var tur eftersom vi var på fest. Hoppas att jag kan hjäla er någon gång!/åsa