lördag 28 september 2013

KM Bruks

I tisdags var jag upp en snabbis till klubben för att köra igenom brukslydnaden inför helgens KM i bruks. Jag var anmäld både med Tiffy och Rudolf och kände att det kanske var bra att köra igenom det åtminstone en gång innan tävling. Tiffy tränar jag i princip ingen lydnad med och Rudolf har inte heller fått så mycket träning så det är ett under att de är så duktiga som de är.

Idag var det dags och jag drog startnr 1 i både appell- och lägreklass. När det gäller agility blir jag ju super nervös när jag läser PMet men i bruks och lydnad är jag inte alls nervös. Dessutom tycker jag att det är skönt att ha startnummer 1 så det gjorde inte mig något.

Först ut var Rudolfs spår och trots rastning innan så hann han gå ca 3 steg från spårsnitseln innan han bajsade (kanske han var nervös) och han hade sen svårt att få fäste på spåret så jag fick ta något steg fram. Vi fick allafall en 5:a på spårstarten. När han väl fick fäste på spåret gick det mestadels så fort så jag fick springa för att hänga med. Kanske inte är det bästa men jag tänkte att det bara var att hänga på när han fick upp farten. 5 pinnar + slut hade vi med oss i mål vilket gav en 8:a i betyg.

På budföringen kom han inte ihåg att han skulle springa på "march" så jag fick säga det massor med gånger. När han väl sprang så gjorde han det bra så det var ju synd att han inte gjorde det på en gång som han brukar. Lydnaden är jag också nöjd med då vi fick ganska bra poäng, tex. 8,5 på krypet. Platsliggningen avstod vi och slutpoängen blev 417 vilket endast är 3 poäng från upplyttning. Det kanske finns hopp för oss om vi bara kan hitta tiden och träna lite.

Tiffys spår gick på äng och förra året på KM spårade hon väldigt bra och hittade de två första apporterna men tyvärr inte slutet och det blev en repris på detta. Vid spårstarten hörde jag vad tävlingsledaren sa men la själv till lite på den meningen vilket gjorde att Tiffy spårade lite snett åt höger (vilket var helt rätt) och jag gick rakt fram längs vägen (som jag hört att TL sagt). När hon hittade första pinnen gjorde jag som jag borde gjort från början....FÖLJ HUNDEN! Efter lite till hittade hon andra apporten men sedan gick något snett för hon vinklade sista vinkeln åt fel håll och ville gå in i skogen. Därmed 0 poäng på spåret. På budföringen skötte hon sig perfekt så där fick vi en 10. Även Tiffys lydnad är jag nöjd med, tex 9,5 i linförigheten. Inte heller Tiffy fick ligga platsliggning då det är väldigt länge sedan vi gjorde det.

GRATTIS önskar vi alla som var med och gjorde bra ifrån sig idag.

Tänk vad bra vi skulle kunna vara om vi bara hittade tid och ork att träna brukset. Ska allafall försöka träna så att vi kan bli uppflyttade till lägre resp högre klass under 2014. Kanske ska ta tag i det under vintern när det inte blir så mycket agility men då är det ju dock svårare att spåra.

I morgon har jag en för stunden helt oplanerad dag. Kan inte minnas när jag hade det senast. Får se vad vi hittar på under dagen.

/Monica


Inga kommentarer: