tisdag 12 oktober 2010

Hen hel helgs klickande

I helgen var det så dags för klickerkursen som jag anmält mig och Rudolf till. Vi började redan på fredag kväll med tre timmars teori för oss tvåbenta. Det är en hel del att tänka på så det gäller att hålla tungan i rätt mun... Målet för helgen var att lära våra hundar att gå två varv runt två utställda hinkar. Hur vi gjorde det var upp till oss men vi skulle såklart använda klickern. Den enda regeln som fanns var att vi själva fick inte passera hinkarna vid något tillfälle. Jag och Jessica jobbade i par och både hon och jag bestämde oss för att prova helt utan hjälper (lockningar och annat). Det gick ganska fort att lära in ett varv men det var lite klurigare att få hunden att passera mellan hinkarna och en själv när de skulle ut på det andra varvet. På lördag em kunde Rudolf gå sina två varv och Peps lyckades direkt på söndag morgon (efter en lång natts sömn). Det var rätt intressant att se hur snabbt hundarna blev trötta i huvudet av att tänka ut vad de skulle göra för att få belöning. På söndagen fortsatte vi med att kolla lite på (de som ville) Linförighet / fritt följ och sen fick vi ytterligare en "plojgrej" att försöka lära in. Vi kom en bit på väg och igår kväll provade jag med Rudolf och han bjöd på den även då så han kommer ihåg allafall. Får se om vi hinner träna in den helt innan husse kommer hem. Tack alla för en trevlig och givande klickerhelg! Efter kursen på söndagen åkte jag hem till Anette för att överraska henne med en present till Dido. Det är ett halsband med får på (ja inte levande förstås utan broderade med hår). Dido fick ett rött och Tiffy har ett rosa (såklart). När jag ändå var där hjälpte jag till att flytta fåren till deras nya fålla där det finns massor med mat för dem att äta upp innan vintern kommer. Igår var jag och Camilla på Friskis igen. Det var det roligaste passet jag gått på hittills så jag ska försöka komma iväg på det varje måndag. Kram

Inga kommentarer: