torsdag 3 juni 2010

Torsdagsträning

Ikväll var det jag, Danne, Åsa, Camilla också hade vi fint besök av Emma och Grim på vår träning. Vi började med platsliggning och den här gången fick Tiffy börja. Hon låg bra hela tiden (2-3 min) och jag stod ca 1 meter framför. Det gäller att vara med om hon skulle ställa sig upp för hon är ruskigt snabb. Som tur är har hon inte visat några såna tecken så det känns lovande. Efter platsliggningen fick vi tandvisning. Övning ger färdighet heter det och det stämmer verkligen. Nu sitter hon nästan kvar när "domaren" kommer fram. Vi fortsatte sedan med hopp. Hon gillar verkligen det och det är svårt att få henne att sluta. Jag har konstaterat att hon allafall vet vad "hopp" betyder. Nu gäller det bara att få henne att hoppa över i ALLA lägen men vi har ingen brådska. Efter hoppet tränade vi ingångar där jag ställde mig en meter framför henne och någon höll i tills jag ropar "kom". När hon satt bra kom det ett klick från Camilla och belöning från mig såklart. Vi märkte att om jag håller handen för högt flyttar hon sig framåt efter att hon satt sig men när jag sänkte handen satt hon kvar fint. Det får vi fortsätta träna på. Hon är ju som sagt snabb... Efter Tiffy var det Grims tur, sedan Orkan, Polka, Gibson och till sist Rudolf. Jag hade tänkt att vi skulle träna linförighet och framförgående (inför Appellen i höst) men han var inte alls med så det blev lite blandade moment till en början. Han gjorde en väldigt snygg "ruta". Något jag konstaterat ikväll är att vi måste träna på linförighet / fritt följ. Jag har varit bortskämd med att han alltid går så bra så vi har inte tränat på det alls sedan i höstas. Det märks. Nu gäller det att börja om lite från början. Provade även framförgående och det är bara att nöta, nöta, nöta, nöta, nöta...... Efter träningen gick vi in och fikade och pratade strunt. Jag tror alla var nöjda med kvällens träning. På lördag är det spårdags. Kram M & R & T

Inga kommentarer: