tisdag 26 mars 2013

Vallning i Skinnskatteberg

För ett par helger sedan var jag och Tiffy och vallade hos Peter Nilsson i Skinnskatteberg. Eftersom jag vet att jag inte går igenom de foton jag tar så lämnade jag kameran hemma. Dessutom visste jag att det skulle vara en massa andra med kamera med men så fel jag hade. Alla hade tänkt som jag och lämnat sin kamera hemma. Så därför blir det inga bilder.

Vi åkte dit redan på fredagen och delade stuga med 3 andra personer och 4 hundar. När alla kommit på kvällen åt vi middag tillsammans och så blev det såklart en massa prat men alla var trötta så det blev en ganska tidig kväll.

I vår stuga vaknade vi redan kl. 06.00 så vi hade gott om tid att äta frukost och rasta hundar innan vi började kl. 9 hos Peter. Lördagen bjöd på ett fantastiskt väder med strålande sol och ca -5.

Först ville Peter se alla ekipage i ca 5 minuter så att han kunde bilda sig en uppfattning om vad som behövdes tränas på. När alla visat upp sig hade vi samling och Peter gick igenom vad han sett och kom med förslag på träning. Själva hade vi såklart fått berätta vad vi ville få ut av helgen. Ett par pass var i hagen på förmiddagen och lika många på eftermiddagen hann vi med.

På kvällen var alla kräftröda i ansiktet och den friska luften tog musten ur oss så redan ca 22.00 hade vi lagt oss. Även på söndagen var vi uppe tidigt och hann utan problem med frukost, hundrastning och städning av stugan. Även på söndagen var det härligt väder.

På söndagen var upplägget samma men utan de första inledande minuterna. Jag måste säga att Tiffy skötte sig över förväntan då varken hon eller jag sett några får sedan i höstas och än mindre vallat på dem. Vi föste, flankerade och balanserade och Peter var nöjd med både mig och Tiffy. Nu har vi saker att träna på så nu måste jag bara hitta får på nära håll.

Resan hem gick utan problem och både jag och Tiffy var väldigt trötta så det blev en tidig kväll.

Jag hoppas att vi får till massor av träning så att vi kan vara med på tävlingarna i Kroksbo till sommaren.

/Monica



4 kommentarer:

Anonym sa...

Hallo där,
Jag fattar inte hur du orkar med att göra ALLT det du gör med dina hundar... Jag har inte kommit igång med varken lydnads- eller spårträningen ens! Önskar jag hade hälften av din energi. Ha det så bra nu. / Kram Camilla & Orkan

Anonym sa...

Hallå.
Ajabaja... alltid kameran med.
Va kul att det gick bra hos Peter .
Önskar er en riktigt trevlig påsk.
Ps fnissss din och Gibson KM film sprids som en löpeld av mina vänner på FB.Det är kul att du bjuder på dig själv. Kram Anette

Ann-Kristiina sa...

Låter som att ni hade en riktigt bra helg.Vet ju hur snabbt kurserna med Peter N blir fulla!

Anonym sa...

Önskar er en riktigt GLAD PÅSK! / Kram från Camilla & Orkan