måndag 8 oktober 2012

Inget ont som inte har något gott med sig...

Sitter på ett hotellrum i Danmark och inser att jag faktiskt har tid att uppdatera bloggen. Det är ni ju inte bortskämda med men det kanske blir bättre nu när det blir mörkt på kvällarna. Om inte annat så kommer jag vara en del i Danmark från nu och fram till februari.

Senaste uppdateringen här handlade om agilitykursen vi gick för Annica och efter det har det varit några tävlingar. Det började med DM som i år gick i Södertälje. Vi körde både individuellt och i lag så det blev 4 lopp denna dag.

Vårt första individuella lopp kändes väldigt bra och var nollat och jag hörde hur speakern också tyckte att det var ett fint lopp men en disk. Vad pratar han om, tänkte jag?? Fick förklaringen av inroparen som gratulerade till det fina loppet men synd på den missade tunneln. Vaddå missad tunnel??? Kollade på när nästa person körde och insåg att jag missade den stora makarontunneln som låg som tredje hinder. Om jag ska skylla på någon annan så skyller jag på den som skulle starta först men som inte kom...

Nästa lopp var lagloppet i agility där vi nollade. I de två hopploppen diskade jag det ena och fick 10 fel i det andra. Kändes ändå som en rätt ok dag då det var klass 2 banor och jag kom ihåg dem, nästan allafall. ;-)
Laget kom på 4:e plats och det tror jag vi är nöjda med, allfall är jag det.

Även söndagen tillbringades med agility men då på klubbens klass 3 tävling. Efter många dagar med regn var det faktiskt uppehåll men planen var hur lerig som helst. Trots allt gick tävlingarna bra och jag tror att de flesta var nöjda. Det blev en lång dag på klubben, närmare bestämt 12 timmar.

På kvällen gömde jag saker inne som hundarna fick leta efter. Tänkte att det kanske kunde vara en början till att få till uppletandet. Även kvällen efter fick de leta saker och de verkade tycka det var kul eller så var det godiset de fick som belöning.

Så värst mycket hundträning har det inte blivit men jag har faktiskt kört uppletande ett par gånger och kan ni tänka er att jag tror att inneträningen gjort susen. Första gången gjorde jag en ruta på ca 50 x 5 m, där fick Rudolf hitta 3 + 2 och gjorde det galant medan Tiffy fick hämta 4 + 2 även hon gjorde det kalasbra. Andra gången fick de båda hämta 4 + 2 men då i en något större korridor, 50 x 10 m. De var så duktiga båda två så jag hoppas att det släppt lite nu. Ska bli kul att testa det snart igen.

I lördags var det dags för vår första riktiga agilitytävling i klass 2, en dubblerad sådan. Den var i Nacka så det var skönt att inte ha så långt dit eftersom att banvandringen började kl. 07.15. Första loppet gick verkligen inte bra då Tiffy gjorde mest som hon själv tyckt, en disk alltså. Tror att hon var övertaggad då vi inte tränat någon agility i veckan. Andra loppet gick något bättre så där fick vi 15 fel och kom på en 18 plats av ca 40.

Nu hade vi kommit fram till tredje loppet som var ett hopplopp och där nollade vi. När alla kört visade det sig att vi kom på femte plats men endast fyra pinnar delades ut. Det kändes ändå ok eftersom vi precis startat i klass 2 och behöver massor med träning innan vi kanske kommer upp i klass 3. Sista loppet för dagen var jag stressad och var inte särskilt tydlig så Tiffy hade det inte lätt så det blev en enkel disk. Detta berodde på att jag måste skynda mig hem för att senare åka in till stan och gå fest.

Fest ja, det var några gamla gympakompisar som fixat en bankett då det de senaste åren varit väldigt dåligt med det. Många av dem på festen har jag inte träffat på nästan 20 år. Hur nu det är möjligt eftersom vi inte är så mycket äldre. :-) Det var otroligt roligt och jag hoppas och tror att det kommer bli lite oftare framöver. Många minnesprat blev det förstås och massor med foton fanns det att kolla på. Hur kul som helst!

Igår var det dags för KM i agility. Till start kom inte särskilt många vilket resulterade i att jag och Tiffy blev klubbmästare i large.

/Monica

Inga kommentarer: