fredag 9 juli 2010

Skärgårdscupen och vallning

Nu har Skärgårdscupen varit och även i år blev det väldigt lyckat. Alla verkar väldigt nöjda både med tävlingarna och festen. Nästa år firar Nynäshamns BK 70-års jubileum och för Skärgårdscupen är det 5-års jubileum så det är väl dags att börja fundera över det redan nu. Tidigare i veckan har jag och Tiffy varit på vallningsläger i tre dagar (tis-tors). Vi åkte redan på måndagskväll då vi skulle börja redan kl. 7 på tisdag morgon (pga värmen). Redan på kvällen fick vi gå in till fåren så att instruktören skulle se var vi låg någonstans. Som ni vet har vi bara vallat en gång (förra måndagen) och det gick inte så bra eftersom Tiffy tyckte vissa får var läskiga. Även i måndags kväll var det lite läskigt så jag fick peppa henne ordentligt för att hon skulle närma sig fåren. Vi var ca 9 ekipage som var med på kursen (eller clinic som det så fint heter) och vi var de enda som inte vallat tidigare. Mina förväntningar var låga pga hur Tiffy varit tidigare samt att jag inte kan något alls om vallning, så för min del var det verkligen bara för lära och förstå lite mer. Tisdagen blev mulen så det blev vallning från 7-19.30 med uppehåll för en längre lunch. Tiffy var idag inte rädd alls för fåren utan väldigt intresserad (vilket förvånade mig) och vallade på riktigt bra. Vi vallade med koppel men under eftermiddagen tog vi av det då det inte behövdes längre. Onsdagen blev solig så det blev ett morgonpass med efterföljande lunch siesta för att framåt kvällskvisten börja igen. Även idag gjorde vi framsteg men jag har fortfarande svårt att veta var jag ska vara och när. Det är nog bara övning som kan hjälpa det problemet. Torsdag körde vi också ett morgonpass och ett eftermiddags- kvällspass. Det sista vi gjorde var att ta ut fåren ur boxen, valla ett varv åt vänster och ett åt höger ( i bra takt) och sedan få in de i buren igen. För vår del var det det bästa vi gjort på hela helgen så vi slutade på topp. Veckan var väldigt trevlig och lärorik för vår del och jag vill passa på att tacka alla för tre jätteroliga dagar. Imorgon ska vi kolla in lite kovallning. Ska bli kul att se det live. Självklart tar vi med kameran. Kram Monica & Tiffy

Inga kommentarer: