måndag 21 april 2014

Vallning och agility

I lördags morse åkte jag Tiffy och Rudolf till Almunge där det var vallningsläger i två dagar. De raser som var med på lägret var; Aussie, BC, Kelpie, Bearded Collie, långhårig Collie och Vit Herdehund. Vi var där i oktober och har tyvärr inte vallat mer än två gånger efter det så vi har ju inte kommit vidare direkt. Vi fortsatte att jobba på flankeringar och jag blev såklart lite stolt när (Tony) instruktören berättade att han aldrig sett en aussie visa så tydligt vilket håll håll hon tänkt gå åt.

Det största problemet vi har är att jag inte lyckas visa henne tillräckligt tydligt vad jag vill så hon går väldigt nära fåren. När Ewa (den andra instruktören) går med så håller hon ett väldigt bra avstånd. Nu gäller det bara att vi får till det tillsammans så kommer det bli riktigt bra. Jag fick en förmaning om att inte dröja med att valla i 6 månader nu. Såklart kom det några tårar när båda instruktörerna (samt en norsk instruktör) lovordar henne på alla möjliga sett. bl a för att hon är fin, trevlig och har mycket vallning i sig. En av dem tyckte att jag borde fundera över att föra hennes linjer vidare. När lägret var slut åkte vi till min brors landställe och fick middag där innan vi några timmar senare åkte hemåt.

Idag har vi varit på en inofficiell agilitytävling som Haninge BK anordade. Det var två hopplopp och vi vann båda två! Yippey!!

Snart borde Danne och de andra hundarna komma hem så den lugna veckan vi haft är snart slut. :-)

/Monica

1 kommentar:

Camilla Hjort sa...

Hejsan,
Du ser ut att ha haft det riktigt bra! Härligt med alla lovord om Tiffy! Och Grattis till vinsten i agilityn. / Kram från Camilla & Orkan